Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus
ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat luokanopettajien toimijuutta varhaisen englannin kielen opetuksessa.
Tutkimuksen kontekstina toimi koulutuspolitiikan muutos, A1-kielen varhentaminen ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimukseen osallistui seitsemän
luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet englannin kieltä ensimmäisellä tai toisella vuosiluokalla. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus, ja se noudattaa fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli se, että luokanopettajien toimijuus
varhaisen englannin kielen opetuksessa ilmeni kolmella tavalla: päätöksien tekemisenä, kollegiaalisena vuorovaikutuksena sekä epävarmuuden kokemisena.
Toiseksi tutkimuksessa näkyi se, että opettajien toimijuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä sijoittui kolmelle tasolle: mikrotasolle, eli luokan tasolle, mesotasolle,
eli koulun tasolle, sekä makrotasolle, eli laajempaan yhteiskuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on se, että luokanopettajan toimijuuden tukemisessa varhaisen englannin kielen opetuksessa tarvitaan luokanopettajakoulutuksen panosta, täydennyskoulutusta ja opettajan aktiivista roolia oman ammattitaidon kehittämisessä. Lisäksi luokka-asteiden välistä yhteistyötä sekä luokanopettajien ja aineenopettajien välistä yhteistyötä olisi hyvä vahvistaa.
|