Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!

Lasten ja nuorten lukutaitoa ja -motivaatiota pidetään heikentyneisyydessään huolestuttavana ilmiönä nyky-Suomessa. Avainasemassa lukutaidon kehittämisessä on lapsille ja nuorille suunnattu ja heitä kiinnostava kirjallisuus. Lukutaidosta ja lukuharrastuksesta puhuttaessa korostuu kuitenkin usein pel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkala, Lotta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78731
_version_ 1826225736248197120
author Pekkala, Lotta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkala, Lotta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkala, Lotta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkala, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Lasten ja nuorten lukutaitoa ja -motivaatiota pidetään heikentyneisyydessään huolestuttavana ilmiönä nyky-Suomessa. Avainasemassa lukutaidon kehittämisessä on lapsille ja nuorille suunnattu ja heitä kiinnostava kirjallisuus. Lukutaidosta ja lukuharrastuksesta puhuttaessa korostuu kuitenkin usein pelkkä kaunokirjallisuus, ja kirjallisuuden toinen merkittävä haara, tietokirjallisuus, jää sivuun. Tämä tutkielma tarkasteleekin, miten nuoriin lukijoihin pyritään vaikuttamaan lapsille ja nuorille suunnatussa tietokirjallisuudessa retoristen keinojen ja huumorin kautta. Tutkimusaineistona toimii Maria Laakson vuonna 2019 julkaistu lasten ja nuorten tietoteos Taltuta klassikko! Tutkimus perustuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisin retorisin keinoin kohdeyleisöön pyritään vaikuttamaan? 2) Miten retoristen keinojen käyttö luo vaikuttavuutta tekstiin? 3) Millaiset retoriset keinot rakentavat huumoria tekstissä? Tutkielmassa hyödynnetään uuden retoriikan ja huumorin tutkimusalojen tietoa sekä teoriataustaa pohjustaessa että aineistoa analysoidessa. Analyysimenetelmänä toimii retorinen analyysi, jonka kautta aineistosta nostetaan esiin retorisia keinoja ja analysoidaan niiden vaikuttavuutta nuoren lukijan näkökulmasta. Huumoria ei käsitellä tutkimuksessa yhtenä retorisena keinona, vaan aineiston laajempana sävynä, jota retoriset keinot rakentavat. Samalla huumori kuitenkin nähdään myös olennaisena keinona vaikuttaa nuoriin. Aineiston analyysin perusteella selviää, että nuoriin pyritään vaikuttamaan hyödyntämällä useita eri retorisia keinoja. Aineistossa hyödynnetyistä retorisista keinoista korostuvat metaforan, värittävien ilmaisujen, rinnastusten ja esimerkkien, puhekielen, maksiimien sekä puhuttelun käyttö. Retoristen keinojen käytön vaikuttavuus perustuu siihen, että ne hyödyntävät nuorille tuttuja ilmiöitä ja nuorten kielenkäyttöön yhdistettävää kieltä. Huumori rakentuu retoristen keinojen käytön myötä, ja näyttäytyy tekstissä vaihtelevasti ironiana ja rekisterin rikkoutumisen seurauksena muodostuvana huumorina. Tutkimustulosten perusteella voidaan siis todeta, että nuoriin kohdeyleisönä pyritään vaikuttamaan suhteuttaen tietotekstiä heidän omaan elämäänsä useiden retoristen keinojen kautta.
first_indexed 2021-11-22T21:19:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkala, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-22T06:10:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-22T06:10:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lasten ja nuorten lukutaitoa ja -motivaatiota pidet\u00e4\u00e4n heikentyneisyydess\u00e4\u00e4n huolestuttavana ilmi\u00f6n\u00e4 nyky-Suomessa. Avainasemassa lukutaidon kehitt\u00e4misess\u00e4 on lapsille ja nuorille suunnattu ja heit\u00e4 kiinnostava kirjallisuus. Lukutaidosta ja lukuharrastuksesta puhuttaessa korostuu kuitenkin usein pelkk\u00e4 kaunokirjallisuus, ja kirjallisuuden toinen merkitt\u00e4v\u00e4 haara, tietokirjallisuus, j\u00e4\u00e4 sivuun. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkasteleekin, miten nuoriin lukijoihin pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan lapsille ja nuorille suunnatussa tietokirjallisuudessa retoristen keinojen ja huumorin kautta. Tutkimusaineistona toimii Maria Laakson vuonna 2019 julkaistu lasten ja nuorten tietoteos Taltuta klassikko! Tutkimus perustuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisin retorisin keinoin kohdeyleis\u00f6\u00f6n pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan? 2) Miten retoristen keinojen k\u00e4ytt\u00f6 luo vaikuttavuutta tekstiin? 3) Millaiset retoriset keinot rakentavat huumoria tekstiss\u00e4?\n Tutkielmassa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n uuden retoriikan ja huumorin tutkimusalojen tietoa sek\u00e4 teoriataustaa pohjustaessa ett\u00e4 aineistoa analysoidessa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimii retorinen analyysi, jonka kautta aineistosta nostetaan esiin retorisia keinoja ja analysoidaan niiden vaikuttavuutta nuoren lukijan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Huumoria ei k\u00e4sitell\u00e4 tutkimuksessa yhten\u00e4 retorisena keinona, vaan aineiston laajempana s\u00e4vyn\u00e4, jota retoriset keinot rakentavat. Samalla huumori kuitenkin n\u00e4hd\u00e4\u00e4n my\u00f6s olennaisena keinona vaikuttaa nuoriin.\n Aineiston analyysin perusteella selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 nuoriin pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 useita eri retorisia keinoja. Aineistossa hy\u00f6dynnetyist\u00e4 retorisista keinoista korostuvat metaforan, v\u00e4ritt\u00e4vien ilmaisujen, rinnastusten ja esimerkkien, puhekielen, maksiimien sek\u00e4 puhuttelun k\u00e4ytt\u00f6. Retoristen keinojen k\u00e4yt\u00f6n vaikuttavuus perustuu siihen, ett\u00e4 ne hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t nuorille tuttuja ilmi\u00f6it\u00e4 ja nuorten kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yhdistett\u00e4v\u00e4\u00e4 kielt\u00e4. Huumori rakentuu retoristen keinojen k\u00e4yt\u00f6n my\u00f6t\u00e4, ja n\u00e4ytt\u00e4ytyy tekstiss\u00e4 vaihtelevasti ironiana ja rekisterin rikkoutumisen seurauksena muodostuvana huumorina. Tutkimustulosten perusteella voidaan siis todeta, ett\u00e4 nuoriin kohdeyleis\u00f6n\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan suhteuttaen tietoteksti\u00e4 heid\u00e4n omaan el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 useiden retoristen keinojen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-22T06:10:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-22T06:10:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "retoriset keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkongruenssiteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111225742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuortenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78731
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/435670b7-2483-487c-9147-3dcb59022dde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111225742.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkala, Lotta Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko! retoriset keinot inkongruenssiteoria Suomen kieli Finnish 309 lastenkirjallisuus nuortenkirjallisuus tietokirjallisuus huumori retoriikka nuoret vaikuttaminen
title Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
title_full Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
title_fullStr Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko! Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
title_full_unstemmed Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko! Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
title_short Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
title_sort retoriset keinot ja huumori maria laakson teoksessa taltuta klassikko
title_txtP Retoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
topic retoriset keinot inkongruenssiteoria Suomen kieli Finnish 309 lastenkirjallisuus nuortenkirjallisuus tietokirjallisuus huumori retoriikka nuoret vaikuttaminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli huumori inkongruenssiteoria lastenkirjallisuus nuoret nuortenkirjallisuus retoriikka retoriset keinot tietokirjallisuus vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111225742
work_keys_str_mv AT pekkalalotta retorisetkeinotjahuumorimarialaaksonteoksessataltutaklassikko