Vertaisarviointikortit apuna kuvataiteen arvioinnissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää perusopetuksen kuvataiteen oppimista ja arviointia teoriaan tukeutuvan kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään kolmen syklin kautta yhdessä asiantuntijaopettajien kanssa kuvataiteen vertaisar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rauma, Riina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78719
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää perusopetuksen kuvataiteen oppimista ja arviointia teoriaan tukeutuvan kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään kolmen syklin kautta yhdessä asiantuntijaopettajien kanssa kuvataiteen vertaisarviointipaketti. Vertaisarviointipaketteja on testannut kuusi alakoulun 3.-6.–luokka-asteen opettajaa sekä yksi yläkoulun kuvataiteen aineenopettaja. Kortteja on testattu myös lasten ja nuorten kuvataidekoululla, jossa kortteja on käytetty yläkoulu- ja lukioikäisten oppilaiden kanssa. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) tavoitteisiin sekä tuoreeseen teoriaan arvioinnista. Tutkimuksessa kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla tehtiin oppilaille näkyväksi kuvataiteen oppimisen tavoitteet sekä vahvistettiin oppilaiden kuvataiteellisten käsitteiden hallintaa, palautteen antamista sekä vastaanottamasta. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan vertaisarvioinpaketti lisäsi oppilaiden arvostusta omaa työtään kohtaan, oppilaan sitoutumista kuvallisen työn tekemiseen sekä ottamaan vastuuta toisen työn arvioinnista. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti toi oppilaalle näkyväksi omaa oppimista sekä auttoi asettamaan tavoitteita työskentelylle. Tutkimuksessani vertaisarviointi osoittautui helposti käyttöön otettavaksi ja soveltuvaksi kuvataiteen arviointiin. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan pakettiin sisältyvät arviointikortit monipuolistivat oppilaiden sana- ja käsitevarantoa sekä antoivat oppilaalle ymmärrystä omista vahvuuksista kuvataiteessa. Lisäksi paketti antoi tukea palautteen vastaanottamiseen sekä ohjasi oppilaita antamaan palautetta ja antoi työkaluja yhteiseen keskusteluun. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen vertaisarviointipaketti toimii opettajan työkaluna kuvataiteen monipuoliseen arviointiin.