Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä

Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman av...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ripatti, Olli
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712
_version_ 1828193066187489280
author Ripatti, Olli
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ripatti, Olli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ripatti, Olli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ripatti, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman avulla kartoitettiin, näkyykö jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mitä kestävän kehityksen näkökulmia kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä ja nostavat esiin. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kerätyn aineiston avulla sekä kemian opettajiksi opiskeleville suunnattujen kurssien etätehtävien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla vastattiin tutkimuskysymykseen 1: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä?”. Etätehtävien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä opetustilanteita?”. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat ja niiden esiintuominen poikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kestävyyden näkökulmien esiintuomisesta, kun tarkastellaan kyselylomakkeen avulla kerättyä aineistoa. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmat olivat aliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kestävyyden näkökantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kestävän kehityksen tavoitteet sisältyisivät kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi tärkeätä tutkia tarkemmin opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta. Etätehtävien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, että opettajaopiskelijat nostavat eniten esiin hyvään pedagogiikkaan liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia. Teknis-taloudellisten näkökulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten näkökulmien esiintyvyyteen. Teknis-taloudellisia näkökulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja ekologisia näkökulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten näkökulmien voidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kestävän kehityksen näkökulmista.
first_indexed 2024-09-11T08:49:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ripatti, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-19T07:34:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-19T07:34:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin, mit\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4k\u00f6kantoja kemian opettajiksi opiskelevat\npit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mit\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4k\u00f6kantoja opettajiksi opiskelevat\nnostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyvi\u00e4 harjoitusteht\u00e4vi\u00e4. Tutkielman\navulla kartoitettiin, n\u00e4kyyk\u00f6 jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mit\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n\nkehityksen n\u00e4k\u00f6kulmia kemian opettajiksi opiskelevat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 ja nostavat esiin.\nTutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ker\u00e4tyn aineiston avulla sek\u00e4 kemian opettajiksi\nopiskeleville suunnattujen kurssien et\u00e4teht\u00e4vien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla\nvastattiin tutkimuskysymykseen 1: \u201dMillaisia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4k\u00f6kantoja kemian opettajiksi\nopiskelevat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4?\u201d. Et\u00e4teht\u00e4vien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2:\n\u201dMillaisia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4k\u00f6kantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan\nkemian aineenhallintaan liittyvi\u00e4 opetustilanteita?\u201d.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 sosiaalisen kest\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmat ja niiden esiintuominen\npoikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kest\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmien esiintuomisesta, kun\ntarkastellaan kyselylomakkeen avulla ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Sosiaalisen kest\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmat olivat\naliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kest\u00e4vyyden\nn\u00e4k\u00f6kantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kest\u00e4v\u00e4n\nkehityksen tavoitteet sis\u00e4ltyisiv\u00e4t kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 tutkia tarkemmin\nopettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta.\nEt\u00e4teht\u00e4vien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, ett\u00e4 opettajaopiskelijat nostavat eniten\nesiin hyv\u00e4\u00e4n pedagogiikkaan liittyvi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen n\u00e4k\u00f6kulmia. Teknis-taloudellisten\nn\u00e4k\u00f6kulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten n\u00e4k\u00f6kulmien esiintyvyyteen.\nTeknis-taloudellisia n\u00e4k\u00f6kulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja\nekologisia n\u00e4k\u00f6kulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten n\u00e4k\u00f6kulmien\nvoidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kest\u00e4v\u00e4n\nkehityksen n\u00e4k\u00f6kulmista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-19T07:34:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-19T07:34:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian aineenopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 kehityksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111195723", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78712
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71144a9b-25d4-461a-ac42-2a2b8cf45b39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111195723.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ripatti, Olli Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä kestävän kehityksen opetus kemian opetus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 käsitykset opiskelijat opetus kemia kestävä kehitys
title Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_full Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_fullStr Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_full_unstemmed Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_short Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_sort kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
title_txtP Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
topic kestävän kehityksen opetus kemian opetus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 käsitykset opiskelijat opetus kemia kestävä kehitys
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kemian opetus kestävä kehitys kestävän kehityksen opetus käsitykset opetus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111195723
work_keys_str_mv AT ripattiolli kemianaineenopettajaopiskelijoidenkäsityksiäkestävästäkehityksestä