Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä

Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman av...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ripatti, Olli
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman avulla kartoitettiin, näkyykö jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mitä kestävän kehityksen näkökulmia kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä ja nostavat esiin. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kerätyn aineiston avulla sekä kemian opettajiksi opiskeleville suunnattujen kurssien etätehtävien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla vastattiin tutkimuskysymykseen 1: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä?”. Etätehtävien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä opetustilanteita?”. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat ja niiden esiintuominen poikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kestävyyden näkökulmien esiintuomisesta, kun tarkastellaan kyselylomakkeen avulla kerättyä aineistoa. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmat olivat aliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kestävyyden näkökantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kestävän kehityksen tavoitteet sisältyisivät kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi tärkeätä tutkia tarkemmin opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta. Etätehtävien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, että opettajaopiskelijat nostavat eniten esiin hyvään pedagogiikkaan liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia. Teknis-taloudellisten näkökulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten näkökulmien esiintyvyyteen. Teknis-taloudellisia näkökulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja ekologisia näkökulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten näkökulmien voidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kestävän kehityksen näkökulmista.