Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä Kelan lähiesimiesten kokemuksia

Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein väitellään siitä, voiko laatua tarjota pienellä budjetilla. Tämä sama lähtökohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia palveluita samalla, kun taloudellinen ajattelu on supistunut yhä lyhytnäköisemmäk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varakas, Saara
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78678
_version_ 1826225758387830784
author Varakas, Saara
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varakas, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varakas, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varakas, Saara
datasource_str_mv jyx
description Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein väitellään siitä, voiko laatua tarjota pienellä budjetilla. Tämä sama lähtökohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia palveluita samalla, kun taloudellinen ajattelu on supistunut yhä lyhytnäköisemmäksi ja vaatii leikkauksia resursseihin. Ajankohtaista onkin miettiä, miten tuottaa uudelleenjaettavaa hyvää yhteiskunnassa pienemmillä resursseilla. Tällä tutkimuksella on haluttu tuoda tämä keskustelu osaksi liiketalouden ja johtamisen tutkimusta. Tutkimustehtävänä on ensisijaisesti lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisessa asemassa ja minkälaisin keinoin asiakaspalvelun lähiesimiehet julkisella sektorilla toimivat laadun ja budjettiraamien saavuttamiseksi. Paremman ymmärryksen saamiseksi on lisäksi haluttu selvittää miten he kokevat rahan ja laadun suhteen julkisten palveluiden tuotannossa. Koska tutkimuksessa on haluttu tuoda esille uusia näkökulmia ja se koskee kokemuksia, on se toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa on haastateltu 12 Kansaneläkelaitoksen asiakaspalvelun lähiesimiestä teemahaastattelun keinoin ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Aineiston perusteella lähiesimiehet kokivat asemansa ja mahdollisuutensa vaikuttaa yleisesti hyvänä. Tosin he kokivat myös, että lähiesimiehellä on julkisessa organisaatiossa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa laadun toteutumiseen, kuin budjettiin. Laadukkaan asiakaspalvelun, eli ammattitaitoisen, asiakaspalveluhenkisen, saavutettavan ja luotettavan palvelun koettiin kuitenkin edesauttavan myös budjetinmukaisen toiminnan toteutumista. Viestintä ja resurssien kohdistaminen nähtiin tärkeiksi keinoiksi vaikuttaa, mutta hyvin vahvasti nousi esille valmentava johtaminen ja sen hyödyt erityisesti laadun varmistamisessa. Aineiston ja teorian vuoropuhelun avulla voitiinkin päätellä, että valmentava kulttuuri julkisissa organisaatioissa hyödyttäisi koko yhteiskuntaa mahdollistaen laadukkaan palvelun ja sitä kautta budjetinmukaisen toiminnan. The relationship between money and quality is under constant discourse, and it is often debated if quality can be offered with a low budget. The same premise applies to discourse on social policy; is it possible to offer high quality public services when, at the same time, economic thinking has become more short-sighted, demanding more cutbacks on resources. Therefore, a topical problem is to figure out how to produce redistributable benefits in society with smaller resources. The aim of this study is to link this discourse to management and leadership research. The research task of the study is to offer a better understanding of what kind of positions and means of influence public service front-line managers have when aiming to meet quality expectation and budgetary frameworks. To further deepen this understanding, it was also important to find out also how they experience the relationship between quality and budget. Since the study focuses on bringing forth new viewpoints and charting experiences, qualitative research methods were used. The data was collected by interviewing 12 front-line managers of The Social Insurance Institution of Finland via themed interviews and the collected data was analysed using content analysis. Based on the data, the front-line managers experienced their position and means of influence to generally be quite good. However, they felt that they mostly had power to influence to the quality of service rather than the budget. Nonetheless, the managers felt that high quality customer service, which was described as professional, customer orientated, reachable and reliable, also helps meet budgetary requirements. Good communication and correct allocation of resources were seen as important means of influence, but coaching leadership and its’ benefits stood out even stronger. Based on the intercourse between theory and the data, it was determined that a coaching culture in public organisations could yield society-wide benefits by improving the quality of customer service and with it, assuring actions that are in concordance with the budgetary framework.
first_indexed 2024-09-11T08:48:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varakas, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-17T06:22:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-17T06:22:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78678", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein v\u00e4itell\u00e4\u00e4n siit\u00e4, voiko laatua tarjota pienell\u00e4 budjetilla. T\u00e4m\u00e4 sama l\u00e4ht\u00f6kohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia palveluita samalla, kun taloudellinen ajattelu on supistunut yh\u00e4 lyhytn\u00e4k\u00f6isemm\u00e4ksi ja vaatii leikkauksia resursseihin. Ajankohtaista onkin mietti\u00e4, miten tuottaa uudelleenjaettavaa hyv\u00e4\u00e4 yhteiskunnassa pienemmill\u00e4 resursseilla. \nT\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella on haluttu tuoda t\u00e4m\u00e4 keskustelu osaksi liiketalouden ja johtamisen tutkimusta. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ensisijaisesti lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mink\u00e4laisessa asemassa ja mink\u00e4laisin keinoin asiakaspalvelun l\u00e4hiesimiehet julkisella sektorilla toimivat laadun ja budjettiraamien saavuttamiseksi. Paremman ymm\u00e4rryksen saamiseksi on lis\u00e4ksi haluttu selvitt\u00e4\u00e4 miten he kokevat rahan ja laadun suhteen julkisten palveluiden tuotannossa.\nKoska tutkimuksessa on haluttu tuoda esille uusia n\u00e4k\u00f6kulmia ja se koskee kokemuksia, on se toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa on haastateltu 12 Kansanel\u00e4kelaitoksen asiakaspalvelun l\u00e4hiesimiest\u00e4 teemahaastattelun keinoin ja aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nAineiston perusteella l\u00e4hiesimiehet kokivat asemansa ja mahdollisuutensa vaikuttaa yleisesti hyv\u00e4n\u00e4. Tosin he kokivat my\u00f6s, ett\u00e4 l\u00e4hiesimiehell\u00e4 on julkisessa organisaatiossa enemm\u00e4n mahdollisuuksia vaikuttaa laadun toteutumiseen, kuin budjettiin. Laadukkaan asiakaspalvelun, eli ammattitaitoisen, asiakaspalveluhenkisen, saavutettavan ja luotettavan palvelun koettiin kuitenkin edesauttavan my\u00f6s budjetinmukaisen toiminnan toteutumista. Viestint\u00e4 ja resurssien kohdistaminen n\u00e4htiin t\u00e4rkeiksi keinoiksi vaikuttaa, mutta hyvin vahvasti nousi esille valmentava johtaminen ja sen hy\u00f6dyt erityisesti laadun varmistamisessa. Aineiston ja teorian vuoropuhelun avulla voitiinkin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 valmentava kulttuuri julkisissa organisaatioissa hy\u00f6dytt\u00e4isi koko yhteiskuntaa mahdollistaen laadukkaan palvelun ja sit\u00e4 kautta budjetinmukaisen toiminnan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The relationship between money and quality is under constant discourse, and it is often debated if quality can be offered with a low budget. The same premise applies to discourse on social policy; is it possible to offer high quality public services when, at the same time, economic thinking has become more short-sighted, demanding more cutbacks on resources. Therefore, a topical problem is to figure out how to produce redistributable benefits in society with smaller resources.\nThe aim of this study is to link this discourse to management and leadership research. The research task of the study is to offer a better understanding of what kind of positions and means of influence public service front-line managers have when aiming to meet quality expectation and budgetary frameworks. To further deepen this understanding, it was also important to find out also how they experience the relationship between quality and budget.\nSince the study focuses on bringing forth new viewpoints and charting experiences, qualitative research methods were used. The data was collected by interviewing 12 front-line managers of The Social Insurance Institution of Finland via themed interviews and the collected data was analysed using content analysis.\nBased on the data, the front-line managers experienced their position and means of influence to generally be quite good. However, they felt that they mostly had power to influence to the quality of service rather than the budget. Nonetheless, the managers felt that high quality customer service, which was described as professional, customer orientated, reachable and reliable, also helps meet budgetary requirements. Good communication and correct allocation of resources were seen as important means of influence, but coaching leadership and its\u2019 benefits stood out even stronger. Based on the intercourse between theory and the data, it was determined that a coaching culture in public organisations could yield society-wide benefits by improving the quality of customer service and with it, assuring actions that are in concordance with the budgetary framework.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-17T06:22:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-17T06:22:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sis\u00e4ll\u00e4 : Kelan l\u00e4hiesimiesten kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111175689", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiesty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentava johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hiesimiehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78678
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/979b2f12-5f81-4683-b2c6-bc7cb628688e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111175689.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varakas, Saara Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia Johtaminen Management and Leadership 20424 johtaminen asiakaspalvelu esihenkilöt laatu esimiestyö johtajuus julkinen sektori valmentava johtaminen lähiesimiehet johtajat
title Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_full Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_fullStr Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_full_unstemmed Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_short Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä
title_sort lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_sub Kelan lähiesimiesten kokemuksia
title_txtP Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
topic Johtaminen Management and Leadership 20424 johtaminen asiakaspalvelu esihenkilöt laatu esimiestyö johtajuus julkinen sektori valmentava johtaminen lähiesimiehet johtajat
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership asiakaspalvelu esihenkilöt esimiestyö johtajat johtajuus johtaminen julkinen sektori laatu lähiesimiehet valmentava johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78678 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111175689
work_keys_str_mv AT varakassaara lähijohtamisellalaadukastaasiakaspalveluabudjettiraamiensisälläkelanlähiesimiestenk