Digitaalinen kuilu ja eriarvoisuus lasten välillä

Digitaalinen kuilu on muuttunut digitalisaation kehityksen myötä, ja samalla aiheuttanut uudenlaisia haasteita tasa-arvon kannalta. Digitaalisella kuilulla ei enää tarkoiteta vain eroa siinä, keillä on mahdollisuus päästä verkkoon ja käyttää tietokonetta, vaan käsitteen merkitys on laajentunut. Nyk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Elo, Olga
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78505
Kuvaus
Yhteenveto:Digitaalinen kuilu on muuttunut digitalisaation kehityksen myötä, ja samalla aiheuttanut uudenlaisia haasteita tasa-arvon kannalta. Digitaalisella kuilulla ei enää tarkoiteta vain eroa siinä, keillä on mahdollisuus päästä verkkoon ja käyttää tietokonetta, vaan käsitteen merkitys on laajentunut. Nykyään digitaalisella kuilulla tarkoitetaan myös eroja siinä, millaiset mahdollisuudet eri ihmisillä on hyödyntää verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja miten ja millaisiin eri tarkoituksiin verkkoa käytetään. Perheiden erilaiset mahdollisuudet tukea lasten digitaalisen osaamisen kehitystä vaihtelevat hyvin paljon ja siten lasten väliset erot digiosaamisessa voivat olla hyvinkin suuria. Perheiden mahdollisuuksiin vaikuttavat merkittävästi etenkin vanhempien koulutus ja sosioekonominen asema. Digitalisaation nopea kehitys on muuttanut ihmisten elämää ja arkea paljon, mutta sen negatiiviset ja positiiviset puolet eivät useinkaan jakaudu tasaisesti, vaan kasaantuvat usein niin, että osa ihmisistä kokee sen tuomat hyödyt ja taas toiset kärsivät enemmän sen negatiivisista puolista. Hyötyjen ja haittojen jakautuminen on huolestuttavaa ja erityisesti lasten kohdalla ja siksi tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten digitaalisen osaamisen kehitykseen ja digitaaliseen eriarvoisuuteen. Tutkimuskysymykseksi on valittu ”Mitkä tekijät vaikuttavat lasten digitaaliseen eriarvoistumiseen?”. Tarkastelemalla näitä digitaalisen osaamiseen ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä, voidaan löytää keinoja, joiden avulla digitaalista eriarvoisuutta lasten välillä voidaan ehkäistä. Digitalisaation aiheuttamiin haasteisiin ja sen synnyttämään epätasa-arvoon on alettu kiinnittää huomiota yhä enemmän esimerkiksi erilaisten hankkeiden avulla, joiden tarkoituksena on ehkäistä digitaalisen eriarvoisuuden kasvua. Myös vanhempien tueksi on kehitetty erilaisia mediaoppaita, jotka ovat avuksi lasten digiosaamisen tukemisessa ja kehityksessä.