Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista (n=22), jotka saatiin v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtoaho, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494
_version_ 1826225712501096448
author Lehtoaho, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtoaho, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtoaho, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtoaho, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista (n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etupäässä SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa käytiin läpi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunkäynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen perustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteistyö, lähiaikuisen yksilöllinen tuki lapselle koulussa ja kotona, psykososiaalinen tuki sekä lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet täyttyivät psykososiaalisia useammin. Tukemisen vaikuttavuutta lisäsivät lapsen tarpeisiin yksilöllisesti kohdistettu interventio, yhteistyön monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona sekä psykososiaalisen tuen järjestyminen. Sijoitettujen lasten yksilöllisten koulunkäynnin tuen tarpeiden selvittäminen on tärkeää heitä koskevien erityisten kehityksellisten riskitekijöiden vuoksi. Tuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa yhteistyössä. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista löytääkseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja lapsia koulunkäynnissä.
first_indexed 2021-11-04T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtoaho, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-04T08:01:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-04T08:01:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunk\u00e4ynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t\nSISUKAS-hankkeessa (2012\u20132016) ker\u00e4tyss\u00e4 aineistossa.\nTutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhm\u00e4haastatteluista\n(n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etup\u00e4\u00e4ss\u00e4 SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa k\u00e4ytiin l\u00e4pi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\nTulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunk\u00e4ynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen\nperustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteisty\u00f6, l\u00e4hiaikuisen yksil\u00f6llinen tuki lapselle koulussa ja kotona,\npsykososiaalinen tuki sek\u00e4 lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet t\u00e4yttyiv\u00e4t psykososiaalisia useammin. Tukemisen\nvaikuttavuutta lis\u00e4siv\u00e4t lapsen tarpeisiin yksil\u00f6llisesti kohdistettu interventio,\nyhteisty\u00f6n monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona\nsek\u00e4 psykososiaalisen tuen j\u00e4rjestyminen.\nSijoitettujen lasten yksil\u00f6llisten koulunk\u00e4ynnin tuen tarpeiden selvitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 heit\u00e4 koskevien erityisten kehityksellisten riskitekij\u00f6iden vuoksi.\nTuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa\nyhteisty\u00f6ss\u00e4. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista l\u00f6yt\u00e4\u00e4kseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja\nlapsia koulunk\u00e4ynniss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-04T08:01:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-04T08:01:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijoitettu lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SISUKAS-hanke", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunk\u00e4ynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111045518", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhehoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijaishuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78494
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/09cd6618-14b8-469e-ad06-37259665962a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111045518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtoaho, Henna Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa sijoitettu lapsi SISUKAS-hanke koulunkäynnin tuki psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perhehoito lastensuojelu tukimuodot sijaishuolto tukeminen kolmiportainen tuki koulunkäynti erityisopettajat
title Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
title_full Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
title_fullStr Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
title_full_unstemmed Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
title_short Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
title_sort perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet tukimuodot ja tuen vaikuttavuus sisukas hankkeessa
title_txtP Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
topic sijoitettu lapsi SISUKAS-hanke koulunkäynnin tuki psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perhehoito lastensuojelu tukimuodot sijaishuolto tukeminen kolmiportainen tuki koulunkäynti erityisopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus SISUKAS-hanke Teacher Education erityisopettajat kolmiportainen tuki koulunkäynnin tuki koulunkäynti lastensuojelu perhehoito psykososiaalinen hyvinvointi sijaishuolto sijoitettu lapsi tukeminen tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111045518
work_keys_str_mv AT lehtoahohenna perhehoitoonsijoitettujenlastenkoulunkäynnintuentarpeettukimuodotjatuenvaikuttavuu