Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista (n=22), jotka saatiin v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtoaho, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista (n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etupäässä SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa käytiin läpi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunkäynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen perustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteistyö, lähiaikuisen yksilöllinen tuki lapselle koulussa ja kotona, psykososiaalinen tuki sekä lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet täyttyivät psykososiaalisia useammin. Tukemisen vaikuttavuutta lisäsivät lapsen tarpeisiin yksilöllisesti kohdistettu interventio, yhteistyön monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona sekä psykososiaalisen tuen järjestyminen. Sijoitettujen lasten yksilöllisten koulunkäynnin tuen tarpeiden selvittäminen on tärkeää heitä koskevien erityisten kehityksellisten riskitekijöiden vuoksi. Tuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa yhteistyössä. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista löytääkseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja lapsia koulunkäynnissä.