Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools Teachers' Perspectives

Suullinen kielitaito on suuressa osassa kielen osaamisessa ja sen merkitys kasvaa niin työ-, opinto- kuin arkielämässäkin. Yhä useammin ihmisiltä odotetaan kykyä suulliseen kommunikointiin englannin kielellä. Monet kuitenkin kokevat, ettei suullista kielitaitoa opeteta ja harjoiteta tarpeeksi muiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylituomaala, Annika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78415
_version_ 1828193210048970752
author Ylituomaala, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylituomaala, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylituomaala, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylituomaala, Annika
datasource_str_mv jyx
description Suullinen kielitaito on suuressa osassa kielen osaamisessa ja sen merkitys kasvaa niin työ-, opinto- kuin arkielämässäkin. Yhä useammin ihmisiltä odotetaan kykyä suulliseen kommunikointiin englannin kielellä. Monet kuitenkin kokevat, ettei suullista kielitaitoa opeteta ja harjoiteta tarpeeksi muiden kielten osa-alueiden suuremman painotuksen vuoksi. Suullisen kielitaidon opettaminen koulussa on tärkeää arkielämässä pärjäämisen lisäksi myös siksi, että se voi edesauttaa osaamista kielen muilla osa-alueilla. Myös oppilaiden yksilölliset erot suullisen kielitaidon oppimisessa vaativat selkeää ja laajempaa opettamista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun englannin aineenopettajien näkemyksiä englannin suullisesta kielitaidosta ja sen opetuksesta. Tutkimus pyrki selvittämään miten tärkeänä opettajat pitävät suullista kielitaitoa ja miten usein he opettavat sitä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään millaisia tehtäviä opettajat suosivat, ja millaisia ongelmia he kohtaavat opettaessaan suullista kielitaitoa. Muutamia tutkimuksia on tehty aiheeseen liittyen, mutta kohderyhmät ovat usein keskittyneet lukio-opettajiin ja -opiskelijoihin. Tämän vuoksi koin tärkeäksi selvittää suullisen kielitaidon ja sen opettamisen asemaa myös yläkouluopettajien näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 11 englannin aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin anonyymin kyselytutkimuksen avulla, joka koostui kolmesta monivalintakysymyksestä sekä neljästä avoimesta kysymyksestä. Aineiston keruu tapahtui joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Analyysimetodina käytettiin temaattista analyysia. Yleisesti suullista kielitaitoa pidettiin tärkeänä osana kielen oppimista, mikä osaksi korreloi opetuksen määrän kanssa. Suullisen kielitaidon opettamisen määrään vaikutti ryhmän tyyppi, joka muodostuu siihen kuuluvien yksilöiden ominaisuuksien mukaan. Suosituimmiksi suullisen kielitaidon tehtäviksi osoittautuivat pari- ja ryhmäkeskustelut niiden mielekkyyden vuoksi. Kuitenkin yksi suurimmista haasteista oli oppilaiden haluttomuus tehtävien tekemiseen joko kielenkäytön epävarmuuden takia tai haluttomuus työskennellä tiettyjen ihmisten kanssa. Opettajilta vaaditaankin suuria ponnisteluja oppilaiden varmuuden ja motivaation kasvattamiseksi. Aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimuksia laajemmalla otannalla, sekä mahdollisesti erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Yksityiskohtaisemman tiedon saavuttamiseksi lisätutkimuksissa voisi keskittyä pienempiin osa-alueisiin.
first_indexed 2021-10-29T20:00:56Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylituomaala, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-10-29T04:56:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-10-29T04:56:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78415", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullinen kielitaito on suuressa osassa kielen osaamisessa ja sen merkitys kasvaa niin ty\u00f6-, opinto- kuin arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4kin. Yh\u00e4 useammin ihmisilt\u00e4 odotetaan kyky\u00e4 suulliseen kommunikointiin englannin kielell\u00e4. Monet kuitenkin kokevat, ettei suullista kielitaitoa opeteta ja harjoiteta tarpeeksi muiden kielten osa-alueiden suuremman painotuksen vuoksi. Suullisen kielitaidon opettaminen koulussa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4misen lis\u00e4ksi my\u00f6s siksi, ett\u00e4 se voi edesauttaa osaamista kielen muilla osa-alueilla. My\u00f6s oppilaiden yksil\u00f6lliset erot suullisen kielitaidon oppimisessa vaativat selke\u00e4\u00e4 ja laajempaa opettamista.\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun englannin aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 englannin suullisesta kielitaidosta ja sen opetuksesta. Tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t suullista kielitaitoa ja miten usein he opettavat sit\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia teht\u00e4vi\u00e4 opettajat suosivat, ja millaisia ongelmia he kohtaavat opettaessaan suullista kielitaitoa. Muutamia tutkimuksia on tehty aiheeseen liittyen, mutta kohderyhm\u00e4t ovat usein keskittyneet lukio-opettajiin ja -opiskelijoihin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi koin t\u00e4rke\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4 suullisen kielitaidon ja sen opettamisen asemaa my\u00f6s yl\u00e4kouluopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimukseen osallistui 11 englannin aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto ker\u00e4ttiin anonyymin kyselytutkimuksen avulla, joka koostui kolmesta monivalintakysymyksest\u00e4 sek\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 avoimesta kysymyksest\u00e4. Aineiston keruu tapahtui joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Analyysimetodina k\u00e4ytettiin temaattista analyysia.\nYleisesti suullista kielitaitoa pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kielen oppimista, mik\u00e4 osaksi korreloi opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4n kanssa. Suullisen kielitaidon opettamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n vaikutti ryhm\u00e4n tyyppi, joka muodostuu siihen kuuluvien yksil\u00f6iden ominaisuuksien mukaan. Suosituimmiksi suullisen kielitaidon teht\u00e4viksi osoittautuivat pari- ja ryhm\u00e4keskustelut niiden mielekkyyden vuoksi. Kuitenkin yksi suurimmista haasteista oli oppilaiden haluttomuus teht\u00e4vien tekemiseen joko kielenk\u00e4yt\u00f6n ep\u00e4varmuuden takia tai haluttomuus ty\u00f6skennell\u00e4 tiettyjen ihmisten kanssa. Opettajilta vaaditaankin suuria ponnisteluja oppilaiden varmuuden ja motivaation kasvattamiseksi.\nAiheesta olisi hyv\u00e4 tehd\u00e4 lis\u00e4tutkimuksia laajemmalla otannalla, sek\u00e4 mahdollisesti erilaisia tutkimusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Yksityiskohtaisemman tiedon saavuttamiseksi lis\u00e4tutkimuksissa voisi keskitty\u00e4 pienempiin osa-alueisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-10-29T04:56:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-10-29T04:56:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202110295443", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral communication skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78415
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylituomaala, Annika Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus suullinen kielitaito kieltenopettajat kielitaito lukio puhetaito kieli ja kielet oppiminen English language teaching and instruction oral language skills language teachers language skills general upper secondary school oral communication skills languages learning
title Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives
title_full Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives
title_fullStr Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives
title_full_unstemmed Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives
title_short Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools
title_sort teaching of oral skills in finnish secondary schools teachers perspectives
title_sub Teachers' Perspectives
title_txtP Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus suullinen kielitaito kieltenopettajat kielitaito lukio puhetaito kieli ja kielet oppiminen English language teaching and instruction oral language skills language teachers language skills general upper secondary school oral communication skills languages learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli general upper secondary school kieli ja kielet kielitaito kieltenopettajat language skills language teachers languages learning lukio opetus oppiminen oral communication skills oral language skills puhetaito suullinen kielitaito teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78415 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110295443
work_keys_str_mv AT ylituomaalaannika teachingoforalskillsinfinnishsecondaryschoolsteachersperspectives