Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä käyttö pedagogisena välineenä kouluissa eikä suomalaisia tutkimuksia ole v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sihvonen, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78392
_version_ 1826225711485026304
author Sihvonen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sihvonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sihvonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sihvonen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä käyttö pedagogisena välineenä kouluissa eikä suomalaisia tutkimuksia ole vielä laajasti aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Haastatteluun vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Osallistujat työskentelevät yleisopetuksen oppilaiden parissa, eikä osallistujia rajattu pois, vaikka he eivät olleet suorittaneet opetushallituksen vaatimaa soveltuvuuskoetta kasvatuskoiransa kanssa. Tutkimukseni tuloksissa nousi esiin kolme merkityksellistä pääteemaa: affektiivisuus, käyttäytyminen ja kognitio. Luokanopettajien käsitysten mukaan kasvatuskoiralla oli merkitystä eniten oppilaiden tunteiden ilmaisuun, itsehillintään ja oppimismyönteisyyteen. Kasvatuskoiralla oli merkitystä oppilaiden tarkkaavaisuuden paranemiseen ja se tuki oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Aineistosta löytyneet merkitykset eivät ole yksiselitteisiä, vaan ne voivat olla limittäin eri pääteemojen kanssa. Esimerkiksi tunteiden ilmaisu on myös liitännäinen oppilaiden käyttäytymisen itsehillintään, vaikka ne ovatkin eri pääteemojen alla. Koira-avusteisen opetuksen parissa työskentelevien opettajien olisi tärkeää käydä koira-avusteiseen työskentelyyn liittyvä koulutus sekä koiran suorittaa soveltuvuuskoe. Niiden avulla toimintaa pystyttäisiin toteuttamaan ennen kaikkea turvallisesti ja eettisesti, mutta myös tavoitteellisesti. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan toimiminen on myös tärkeää toiminnan jatkumisen turvaamiseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sihvonen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-10-27T05:47:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-10-27T05:47:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kasvatuskoiran merkityksi\u00e4 alakoulun\nyleisopetuksen oppilaille. Merkityksi\u00e4 l\u00e4hdin pohtimaan luokanopettajien k\u00e4sitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\npedagogisena v\u00e4lineen\u00e4 kouluissa eik\u00e4 suomalaisia tutkimuksia ole viel\u00e4 laajasti\naiheesta.\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto ker\u00e4ttiin haastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nHaastatteluun vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Osallistujat ty\u00f6skentelev\u00e4t\nyleisopetuksen oppilaiden parissa, eik\u00e4 osallistujia rajattu pois, vaikka he eiv\u00e4t\nolleet suorittaneet opetushallituksen vaatimaa soveltuvuuskoetta kasvatuskoiransa kanssa.\nTutkimukseni tuloksissa nousi esiin kolme merkityksellist\u00e4 p\u00e4\u00e4teemaa: affektiivisuus, k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja kognitio. Luokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan\nkasvatuskoiralla oli merkityst\u00e4 eniten oppilaiden tunteiden ilmaisuun, itsehillint\u00e4\u00e4n ja oppimismy\u00f6nteisyyteen. Kasvatuskoiralla oli merkityst\u00e4 oppilaiden tarkkaavaisuuden paranemiseen ja se tuki oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Aineistosta l\u00f6ytyneet merkitykset eiv\u00e4t ole yksiselitteisi\u00e4, vaan ne voivat olla limitt\u00e4in\neri p\u00e4\u00e4teemojen kanssa. Esimerkiksi tunteiden ilmaisu on my\u00f6s liit\u00e4nn\u00e4inen oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen itsehillint\u00e4\u00e4n, vaikka ne ovatkin eri p\u00e4\u00e4teemojen alla.\nKoira-avusteisen opetuksen parissa ty\u00f6skentelevien opettajien olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4\nk\u00e4yd\u00e4 koira-avusteiseen ty\u00f6skentelyyn liittyv\u00e4 koulutus sek\u00e4 koiran suorittaa soveltuvuuskoe. Niiden avulla toimintaa pystytt\u00e4isiin toteuttamaan ennen kaikkea\nturvallisesti ja eettisesti, mutta my\u00f6s tavoitteellisesti. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan toimiminen on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 toiminnan jatkumisen turvaamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-10-27T05:47:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-10-27T05:47:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kasvatuskoiran merkityksest\u00e4 oppilaille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202110275422", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78392
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37f4fad2-3959-4fee-833c-04e51520be79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202110275422.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sihvonen, Anniina Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat koira oppilaat
title Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_full Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_short Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_sort luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat koira oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koira luokanopettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110275422
work_keys_str_mv AT sihvonenanniina luokanopettajienkäsityksiäkasvatuskoiranmerkityksestäoppilaille