Summary: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin kykyuskomusten ja laskustrategiaharjoittelun yhteyttä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehittymiseen heikoilla laskijoilla. Tutkimuksissa on huomattu, että kykyuskomuksilla on yhteys matemaattisista tehtävistä suoriutumiseen yläkouluikäisillä ja sitä vanhemmilla oppilailla, mutta aiheesta ei juuri ole tietoa heikkojen laskijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot-hankkeen aineistoa, joka on kerätty vuosina 2013–2015. Tutkittavat jaettiin kahteen eri kykyuskomusryhmään sen perusteella, uskoivatko he pystyvänsä kehittymään matematiikassa. Ryhmien välisiä eroja laskusujuvuuden suhteen analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla käyttäen kaksisuuntaista varianssianalyysia. Analyysissa tarkasteltiin kykyuskomusten ja laskusujuvuuden kehittymisen yhteyttä sekä sitä, oliko oppilas osallistunut hankkeen aikana laskustrategia-harjoitteluun. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kahteen eri kykyuskomusluokkaan jaetut oppilaat eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Laskustrategiaharjoittelu ei ollut yhteydessä laskusujuvuuden kehittymiseen tutkimukseen osallistuneilla heikoilla laskijoilla, mutta pienen otoskoon vuoksi tulosta ei voida yleistää koskemaan kaikkia heikkoja laskijoita. Jatkossa kykyuskomuksia olisi tarpeellista tutkia enemmän motivaation ja minäpystyvyyden näkökulmasta, koska kykyuskomusten merkitys oppilaan motivaatiolle näkyy myös koulumaailmassa ja on sen takia tärkeässä roolissa myös käytännön koulutyössä.
|