Stanley Kubrick käsikirjoittajana näkökulmia elokuva-adaptaatioihin

Filosofian maisteritutkinnon pro gradu -tutkielmani käsittelee mestariohjaaja Stanley Kubrickia ja hänen käsikirjoitustöitään omiin elokuviinsa. Työni on nimeltään Stanley Kubrick käsikirjoittajana – Näkökulmia elokuva-adaptaatioihin. Tarkemmin sanottuna tutkimustyössäni on käsittelyssä käsikirjoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perälä, Jussi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78234
Description
Summary:Filosofian maisteritutkinnon pro gradu -tutkielmani käsittelee mestariohjaaja Stanley Kubrickia ja hänen käsikirjoitustöitään omiin elokuviinsa. Työni on nimeltään Stanley Kubrick käsikirjoittajana – Näkökulmia elokuva-adaptaatioihin. Tarkemmin sanottuna tutkimustyössäni on käsittelyssä käsikirjoitusadaptaatiot, eli sovitetut käsikirjoitukset, jotka ovat tehty romaanien pohjilta. Elokuvakäsikirjoittaminen on erittäin haastava laji. Käsikirjoituksen tekeminen jonkun tunnetun romaanin pohjalta tarjoaa myös omanlaisia haasteita, sillä käsikirjoitusadaptaatiossa tarina täytyisi kirjoittaa uudestaan toisenlaisella tavalla. Pitkien romaanien tarinat henkilöhahmoineen sovitetaan uudelleen elokuvan vaatimaan kerrontaan. Tämä vaatii paljon karsimista ja tarinan uudelleen muokkaamista käsikirjoitustyössä. Käsittelen Kubrickia, koska hän oli nerokas ja ehkä kaikkien aikojen merkittävin elokuvantekijä, jonka teokset ovat kiehtoneet ja inspiroineet monia katsojia vuosikymmenien saatossa. Lisäksi hän teki pääsääntöisesti elokuvia, jotka pohjautuivat romaaneihin ja hän ei ollut keskittynyt enimmäkseen vain johonkin tiettyyn lajityyppiin, vaan hän kokeili monia genrejä, joihin hänen teoksensa loivat merkittävän jäljen ja uudistivat niiden kerrontaa. Käsittelen tässä elokuvakäsikirjoitusten tekemistä, varsinkin adaptaatioita. Lisäksi käsittelen Kubrickin tekijyyttä sekä myös hänen työskentelymenetelmiään käyttämällä niitä esimerkkeinä käsikirjoitusten tekemisessä. Tutkimustyössäni ovat käsittelyssä Kubrickin elokuvat Tohtori Outolempi eli: kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia, 2001: Avaruusseikkailu, Kellopeliappelsiini, Hohto ja Eyes Wide Shut. Tekemäni tutkimusmateriaali soveltuu hyvin kaikille elokuva-alaa opiskeleville, yliopisto-opiskelijoille ja myös kaikille kirjallisuuden ja kirjoittamisen opiskelijoille.