Yksivuotiaiden lasten äitien varhaiskasvatuspalvelutyytyväisyyden rakentuminen

Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen yhteistyön sekä palveluntarjoajan yhteyttä äitien palvelutyytyväisyyteen. Lopuksi t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saranko, Lotta, Makkonen, Mariia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78231
Description
Summary:Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen yhteistyön sekä palveluntarjoajan yhteyttä äitien palvelutyytyväisyyteen. Lopuksi tarkasteltiin palveluntarjoajan yhteyttä koetun yhteistyön ja äitien palvelutyytyväisyyden väliseen yhteyteen. Tutkimuksen aineisto koostui Tasa-arvon kysymykset lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä (CHILDCARE) -tutkimushankkeen vuoden 2016 kyselyaineiston osista, joissa käsiteltiin tyytyväisyyttä varhaiskasvatukseen sekä yhteistyötä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vain niiden äitien vastauksia, joiden lapsi oli varhaiskasvatuksen piirissä kyselyhetkellä (N = 549). Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla sekä monimuuttujaisella lineaarisella regressioanalyysillä SPSS 24 -ohjelmistolla. Äitien tyytyväisyyttä lapsensa varhaiskasvatuspalveluihin kuvasi kaksi ulottuvuutta: hoitopaikan resurssit ja toimintatavat sekä hoitopaikan järjestyminen ja sijainti. Äitien yhteistyö varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa oli myönteisesti yhteydessä äitien palvelutyytyväisyyteen. Tämä yhteys ei eronnut palveluntarjoajan mukaan eikä palveluntarjoajalla ollut myöskään yhteyttä palvelutyytyväisyyteen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimusta palvelutyytyväisyyden rakentumisesta sekä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen yhteistyön yhteyksistä vanhempien palvelutyytyväisyyteen. Palvelutyytyväisyys ei tässä tutkimuksessa eronnut palveluntarjoajan mukaan, mutta lisätutkimus palveluntarjoajan suhteen on kuitenkin tarpeellista, sillä yksityisten varhaiskasvatuspalveluiden lisääntyminen tuo muutoksia varhaiskasvatuksen kentälle.