Suunniteltua ja spontaania toimintaa vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten vahvuudet sekä mielenkiinnon kohteet huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli peda...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lehmonen, Soile, Viitanen, Maarit
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78226
_version_ 1828193205975252992
author Lehmonen, Soile Viitanen, Maarit
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehmonen, Soile Viitanen, Maarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehmonen, Soile Viitanen, Maarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehmonen, Soile
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten vahvuudet sekä mielenkiinnon kohteet huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä vuorohoidon pedagogiikkaan liittyvät erityispiirteet. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita varhaiskasvatuksen opettajien työajoista sekä siitä, miten vuorohoidon pedagogiikkaa voitaisiin henkilöstön näkökulmasta kehittää toimivammaksi. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Aineisto kerättiin kertaluontoisena Webropol-kyselynä viidestä vuorohoitoyksiköstä eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 15 vuorohoidon työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat työskentelivät pääosin arkisin kahdessa vuorossa ja lastenhoitajat tekivät kolmivuorotyötä. Toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat varhaiskasvatuksen opettajat paikalla ollessaan ja lastenhoitajilla oli vastuu sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Vuorohoidon erityispiirteinä oli nähtävissä ryhmien yhdistäminen, kodinomaisuus, lasten mielenkiinnonkohteista lähtevä ja osallisuutta lisäävä toiminta, “arjen askareet”, kuten ruokailujen valmistelut ja siivoukset. Tutkimuksessa havaittiin suunnitellun ja spontaanin toiminnan dikotomisuus. Vuorohoidon kehittämisessä korostuivat sekä rakenne- että prosessitekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että henkilöstön suunnittelema toiminta ja lasten osallisuus kulkevat vuorohoidon arjessa käsi kädessä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siippainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehmonen, Soile", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitanen, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-10-15T09:01:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-10-15T09:01:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78226", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten vahvuudet sek\u00e4 mielenkiinnon kohteet huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus sek\u00e4 vuorohoidon pedagogiikkaan liittyv\u00e4t erityispiirteet. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6ajoista sek\u00e4 siit\u00e4, miten vuorohoidon pedagogiikkaa voitaisiin henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta kehitt\u00e4\u00e4 toimivammaksi. \n\nTutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin kertaluontoisena Webropol-kyselyn\u00e4 viidest\u00e4 vuorohoitoyksik\u00f6st\u00e4 eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 15 vuorohoidon ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat ty\u00f6skenteliv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin arkisin kahdessa vuorossa ja lastenhoitajat tekiv\u00e4t kolmivuoroty\u00f6t\u00e4. Toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat varhaiskasvatuksen opettajat paikalla ollessaan ja lastenhoitajilla oli vastuu sunnuntaisin ja juhlapyhin\u00e4. Vuorohoidon erityispiirtein\u00e4 oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 ryhmien yhdist\u00e4minen, kodinomaisuus, lasten mielenkiinnonkohteista l\u00e4htev\u00e4 ja osallisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4 toiminta, \u201carjen askareet\u201d, kuten ruokailujen valmistelut ja siivoukset. Tutkimuksessa havaittiin suunnitellun ja spontaanin toiminnan dikotomisuus. Vuorohoidon kehitt\u00e4misess\u00e4 korostuivat sek\u00e4 rakenne- ett\u00e4 prosessitekij\u00e4t. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n suunnittelema toiminta ja lasten osallisuus kulkevat vuorohoidon arjessa k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-10-15T09:01:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-10-15T09:01:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityispiirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202110155258", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenhoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78226
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/308b9c88-3c68-4538-a303-ef5472ef412c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202110155258.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehmonen, Soile Viitanen, Maarit Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta erityispiirteet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kehittäminen vuorohoito varhaiskasvatus pedagogiikka päiväkodit päivähoito varhaiskasvatuksen opettajat lastenhoitajat
title Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_full Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_fullStr Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_short Suunniteltua ja spontaania toimintaa
title_sort suunniteltua ja spontaania toimintaa vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_sub vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
title_txtP Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
topic erityispiirteet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kehittäminen vuorohoito varhaiskasvatus pedagogiikka päiväkodit päivähoito varhaiskasvatuksen opettajat lastenhoitajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityispiirteet kehittäminen lastenhoitajat pedagogiikka päivähoito päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78226 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110155258
work_keys_str_mv AT lehmonensoile suunniteltuajaspontaaniatoimintaavuorohoidonpedagogiikkavarhaiskasvatuksentyönteki