"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta

Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ja samankaltaisuuksia. Lisäksi tutkimme, näkyikö varhaiskasvatuksen opettajien...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tyynelä, Annika, Mäkinen, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78219
Kuvaus
Yhteenveto:Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ja samankaltaisuuksia. Lisäksi tutkimme, näkyikö varhaiskasvatuksen opettajien pedagoginen asiantuntijuus heidän vastauksissaan. Toteutimme tutkimuksen aineiston keruun kyselylomakkeella, jonka lähetimme 5–7-vuotiaiden lasten huoltajille ja varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastauslomakkeita palautui yhteensä kahdeksantoista. Analysoimme kyselyn vastaukset aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan. Tutkimustulosten mukaan kasvattajan omalla itsetunnolla on merkittävä rooli lapsen itsetunnon vahvistamisessa. Tuloksissa korostui kasvattajan antama positiivinen ja rakentava palaute. Tämän ansioista lapsi saa totuudenmukaisen kuvan omista taidoista ja vahvuuksistaan. Kasvattajan on tärkeä pyrkiä luomaan turvallinen ja salliva ilmapiiri, jossa epäonnistuminen kuuluu oppimiseen.