Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa

Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, minkä takia positiivista pedagogiikkaa pidetään tärkeänä kolmiporta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suontausta, Saara, Ylikangas, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78081
_version_ 1826225797234425856
author Suontausta, Saara Ylikangas, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suontausta, Saara Ylikangas, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suontausta, Saara Ylikangas, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suontausta, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, minkä takia positiivista pedagogiikkaa pidetään tärkeänä kolmiportaisen tuen prosesseissa. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 13 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksesta ilmeni, että positiivisen pedagogiikan keinoja hyödynnettiin monipuolisesti kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Varhaiskasvattajat huomioivat toiminnassaan lapsen yksilöllisyyden ja vahvuudet, kasvattajalähtöisen tilannetajun, ryhmäjäsenyyden sekä erilaiset positiivisen kasvatuksen materiaalit. Positiivista pedagogiikkaa kolmiportaisen tuen prosesseissa pidettiin tärkeänä, koska sillä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia positiiviseen kasvatukseen, lapsen kokemusympäristöön sekä hänen kokonaisvaltaiseen kasvuunsa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suontausta, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikangas, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-10-11T07:22:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-10-11T07:22:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan, mink\u00e4 takia positiivista pedagogiikkaa pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kolmiportaisen tuen prosesseissa. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmill\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, johon vastasi 13 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n\nTutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 positiivisen pedagogiikan keinoja hy\u00f6dynnettiin monipuolisesti kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Varhaiskasvattajat huomioivat toiminnassaan lapsen yksil\u00f6llisyyden ja vahvuudet, kasvattajal\u00e4ht\u00f6isen tilannetajun, ryhm\u00e4j\u00e4senyyden sek\u00e4 erilaiset positiivisen kasvatuksen materiaalit. Positiivista pedagogiikkaa kolmiportaisen tuen prosesseissa pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, koska sill\u00e4 koettiin olevan my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia positiiviseen kasvatukseen, lapsen kokemusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 h\u00e4nen kokonaisvaltaiseen kasvuunsa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-10-11T07:22:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-10-11T07:22:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202110115117", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78081
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fdc95937-692b-41d6-b311-53aa5dfc5b15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202110115117.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suontausta, Saara Ylikangas, Henna Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa varhaiskasvatuksen henkilöstö Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kolmiportainen tuki varhaiskasvatus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka kasvatus tukeminen
title Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_full Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_short Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_sort varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
title_txtP Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
topic varhaiskasvatuksen henkilöstö Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kolmiportainen tuki varhaiskasvatus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka kasvatus tukeminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatus kolmiportainen tuki pedagogiikka positiivinen pedagogiikka tukeminen varhaiskasvatuksen henkilöstö varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78081 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110115117
work_keys_str_mv AT suontaustasaara varhaiskasvatuksenhenkilöstönkokemuksiapositiivisestapedagogiikastajasenhyödyntä