Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa

Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, minkä takia positiivista pedagogiikkaa pidetään tärkeänä kolmiporta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suontausta, Saara, Ylikangas, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78081
Description
Summary:Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, minkä takia positiivista pedagogiikkaa pidetään tärkeänä kolmiportaisen tuen prosesseissa. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 13 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksesta ilmeni, että positiivisen pedagogiikan keinoja hyödynnettiin monipuolisesti kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Varhaiskasvattajat huomioivat toiminnassaan lapsen yksilöllisyyden ja vahvuudet, kasvattajalähtöisen tilannetajun, ryhmäjäsenyyden sekä erilaiset positiivisen kasvatuksen materiaalit. Positiivista pedagogiikkaa kolmiportaisen tuen prosesseissa pidettiin tärkeänä, koska sillä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia positiiviseen kasvatukseen, lapsen kokemusympäristöön sekä hänen kokonaisvaltaiseen kasvuunsa.