Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa

Tutkielmassa tarkasteltiin visuaalisen kokemuksen pragmaattisten ja hedonisten laatujen suhdetta brändikokemukseen. Pragmaattiset ja hedoniset laadut ovat tässä tutkimuksessa käsitettävissä havaittuna visuaalisena käytettävyytenä ja visuaalisena estetiikkana. Brändit ovat käyttäjän kokemuksiin liitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaartinen, Lauri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78046
_version_ 1826225753257148416
author Kaartinen, Lauri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaartinen, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaartinen, Lauri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaartinen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin visuaalisen kokemuksen pragmaattisten ja hedonisten laatujen suhdetta brändikokemukseen. Pragmaattiset ja hedoniset laadut ovat tässä tutkimuksessa käsitettävissä havaittuna visuaalisena käytettävyytenä ja visuaalisena estetiikkana. Brändit ovat käyttäjän kokemuksiin liittyen tärkeitä, sillä brändin avulla käyttäjä voi tunnistaa ja arvioida itselleen hyödyllisiä ja miellyttäviä asioita. Pelkän erottuvuuden ja tunnistettavuuden sijaan brändin voi ajatella olevan samalla myös lupaus tuotettavasta arvosta. Käytännössä tutkielmassa selvitettiin erilaisten käyttäjäkokemuksen ja brändikokemuksen mittarien keskinäistä dynamiikkaa. Käyttäjäkokemusta ja brändikokemusta on tutkittu varsinkin ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen ja markkinoinnin tutkimusaloilla käyttäen eri mittareita. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin varsinkin sitä, mitkä käyttäjäkokemuksen tekijät ennustavat brändikokemusta. Tulosten kautta luodaan myös ajatuksia käyttäjäkokemuksen ja brändikokemuksen käsitteiden välisestä suhteesta. Tutkielman kontekstina olivat ruoankuljetuspalveluiden internetsivut. Tutkimuksessa luotiin kyselylomake, jonka avulla kerättyä määrällistä tutkimusaineistoa analysoitiin monitasomallituksen avulla. SPSS-ohjelmassa luotujen kolmen monitasomallin tulokset osoittavat erilaisia korrelatiivisia yhteyksiä mittarien summamuuttujien välillä. Muun muassa havaittuun visuaaliseen käytettävyyteen liittyvällä käyttöliittymän selkeydellä, sekä väreillä ja kontrastilla, että sommittelulla oli erilaisia yhteyksiä brändikokemuksen ennustamisessa. Tulosten avulla voidaan todeta, että käyttöliittymän havaitulla visuaalisella käytettävyydellä ja estetiikalla on molemmilla omat erilaiset yhteytensä brändikokemukseen. Käyttäjäkokemuksen ja brändikokemuksen voisi argumentoida olevan myös toisilleen tärkeitä taustamuuttujia. Myös palvelun aiemmalla käytöllä ja verkkosivun tuttuudella oli oma vaikutuksensa brändikokemukseen. Tutkimuksessa käytettyjä käyttäjäkokemuksen mittareita voitaisiin käytännössä myös hyödyntää brändikokemusten luomisessa. Monitasomallien sisäkorrelaatioiden kautta brändikokemuksen dimensioissa oli havaittavissa myös yksilöllistä vaihtelua, joka viittaisi brändikokemuksen muotoutuvan eri tavoin myös yksilön mukaan. The study examined the relationship between the pragmatic and hedonic qualities of visual experience and brand experience. The pragmatic and hedonic properties of visual experience are conceptualized through perceived visual usability and visual aesthetics. Brands are important for user experience because they enable users to identify and evaluate things that are useful and pleasant. A brand can also be thought of as a promise of value rather just a factor for differentiation. In practice, the study investigated the correlations and dynamics between different measures of user experience and brand experience. User experience and brand experience have been studied particularly in the fields of human-computer interaction and marketing using different measures. This thesis focused specifically on the user experience factors to predict brand experiences. The results also provide some insights into the relationship between the concepts of user experience and brand experience. The context of the study was food delivery services and their websites. Data was collected with a questionnaire and the quantitative survey data was analyzed using three multilevel models. The results of the three multilevel models show different correlative relationships between the sum variables of user experience and brand experience. For example, the clarity of the interface, colors and contrast, and the composition had different relationships in predicting different brand experience dimensions. The results show that perceived visual usability and aesthetics both have their own different relationships with brand experiences. It can be argued that user experience and brand experience are also important determinants of each other. Previous use of the service and familiarity with the website also had different impacts on brand experience. The measures of user experience used in the study could also have the potential to be used in practice to create stronger brand experiences. The multi-level models intra-class correlation also revealed individual variation in the dimensions of brand experience, which would suggest that the brand experience dimensions are also shaped differently by the individual.
first_indexed 2021-10-07T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaartinen, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-10-07T06:01:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-10-07T06:01:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin visuaalisen kokemuksen pragmaattisten ja hedonisten laatujen suhdetta br\u00e4ndikokemukseen. Pragmaattiset ja hedoniset laadut ovat t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitett\u00e4viss\u00e4 havaittuna visuaalisena k\u00e4ytett\u00e4vyyten\u00e4 ja visuaalisena estetiikkana. Br\u00e4ndit ovat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemuksiin liittyen t\u00e4rkeit\u00e4, sill\u00e4 br\u00e4ndin avulla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 voi tunnistaa ja arvioida itselleen hy\u00f6dyllisi\u00e4 ja miellytt\u00e4vi\u00e4 asioita. Pelk\u00e4n erottuvuuden ja tunnistettavuuden sijaan br\u00e4ndin voi ajatella olevan samalla my\u00f6s lupaus tuotettavasta arvosta. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin erilaisten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen ja br\u00e4ndikokemuksen mittarien keskin\u00e4ist\u00e4 dynamiikkaa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta ja br\u00e4ndikokemusta on tutkittu varsinkin ihmisen ja tietokoneen v\u00e4lisen vuorovaikutuksen ja markkinoinnin tutkimusaloilla k\u00e4ytt\u00e4en eri mittareita. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin varsinkin sit\u00e4, mitk\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00e4t ennustavat br\u00e4ndikokemusta. Tulosten kautta luodaan my\u00f6s ajatuksia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen ja br\u00e4ndikokemuksen k\u00e4sitteiden v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta. Tutkielman kontekstina olivat ruoankuljetuspalveluiden internetsivut. Tutkimuksessa luotiin kyselylomake, jonka avulla ker\u00e4tty\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tutkimusaineistoa analysoitiin monitasomallituksen avulla. SPSS-ohjelmassa luotujen kolmen monitasomallin tulokset osoittavat erilaisia korrelatiivisia yhteyksi\u00e4 mittarien summamuuttujien v\u00e4lill\u00e4. Muun muassa havaittuun visuaaliseen k\u00e4ytett\u00e4vyyteen liittyv\u00e4ll\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n selkeydell\u00e4, sek\u00e4 v\u00e4reill\u00e4 ja kontrastilla, ett\u00e4 sommittelulla oli erilaisia yhteyksi\u00e4 br\u00e4ndikokemuksen ennustamisessa. Tulosten avulla voidaan todeta, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n havaitulla visuaalisella k\u00e4ytett\u00e4vyydell\u00e4 ja estetiikalla on molemmilla omat erilaiset yhteytens\u00e4 br\u00e4ndikokemukseen. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen ja br\u00e4ndikokemuksen voisi argumentoida olevan my\u00f6s toisilleen t\u00e4rkeit\u00e4 taustamuuttujia. My\u00f6s palvelun aiemmalla k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ja verkkosivun tuttuudella oli oma vaikutuksensa br\u00e4ndikokemukseen. Tutkimuksessa k\u00e4ytettyj\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittareita voitaisiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 br\u00e4ndikokemusten luomisessa. Monitasomallien sis\u00e4korrelaatioiden kautta br\u00e4ndikokemuksen dimensioissa oli havaittavissa my\u00f6s yksil\u00f6llist\u00e4 vaihtelua, joka viittaisi br\u00e4ndikokemuksen muotoutuvan eri tavoin my\u00f6s yksil\u00f6n mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The study examined the relationship between the pragmatic and hedonic qualities of visual experience and brand experience. The pragmatic and hedonic properties of visual experience are conceptualized through perceived visual usability and visual aesthetics. Brands are important for user experience because they enable users to identify and evaluate things that are useful and pleasant. A brand can also be thought of as a promise of value rather just a factor for differentiation. In practice, the study investigated the correlations and dynamics between different measures of user experience and brand experience. User experience and brand experience have been studied particularly in the fields of human-computer interaction and marketing using different measures. This thesis focused specifically on the user experience factors to predict brand experiences. The results also provide some insights into the relationship between the concepts of user experience and brand experience. The context of the study was food delivery services and their websites. Data was collected with a questionnaire and the quantitative survey data was analyzed using three multilevel models. The results of the three multilevel models show different correlative relationships between the sum variables of user experience and brand experience. For example, the clarity of the interface, colors and contrast, and the composition had different relationships in predicting different brand experience dimensions. The results show that perceived visual usability and aesthetics both have their own different relationships with brand experiences. It can be argued that user experience and brand experience are also important determinants of each other. Previous use of the service and familiarity with the website also had different impacts on brand experience. The measures of user experience used in the study could also have the potential to be used in practice to create stronger brand experiences. The multi-level models intra-class correlation also revealed individual variation in the dimensions of brand experience, which would suggest that the brand experience dimensions are also shaped differently by the individual.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-10-07T06:01:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-10-07T06:01:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndikokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havaittu visuaalinen k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen estetiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Visuaalisuuden merkitys br\u00e4ndikokemuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202110075094", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "estetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78046
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d19cb028-cd2b-40ce-8abd-a168000ff54f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202110075094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaartinen, Lauri Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa brändikokemus havaittu visuaalinen käytettävyys visuaalinen estetiikka Kognitiotiede Cognitive Science 601 brändit käytettävyys käyttäjäkokemus estetiikka esteettisyys käyttöliittymät
title Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_full Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_fullStr Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_full_unstemmed Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_short Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_sort visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
title_txtP Visuaalisuuden merkitys brändikokemuksessa
topic brändikokemus havaittu visuaalinen käytettävyys visuaalinen estetiikka Kognitiotiede Cognitive Science 601 brändit käytettävyys käyttäjäkokemus estetiikka esteettisyys käyttöliittymät
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede brändikokemus brändit esteettisyys estetiikka havaittu visuaalinen käytettävyys käytettävyys käyttäjäkokemus käyttöliittymät visuaalinen estetiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78046 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110075094
work_keys_str_mv AT kaartinenlauri visuaalisuudenmerkitysbrändikokemuksessa