Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle

Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko laskemisen ja lukemisen oppijaminäkuvat yhteydessä tehtäväsuuntautuneeseen ja tehtävää välttelevään suoritusstrategiaan. Lisäksi selvitettiin, onko sukupuoli yhteydessä oppijaminäkuvien sekä suoritusstrategioiden muutokseen ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77971
_version_ 1828193066086825984
author Harju, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko laskemisen ja lukemisen oppijaminäkuvat yhteydessä tehtäväsuuntautuneeseen ja tehtävää välttelevään suoritusstrategiaan. Lisäksi selvitettiin, onko sukupuoli yhteydessä oppijaminäkuvien sekä suoritusstrategioiden muutokseen ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston FLARE-hanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 190 oppilasta Keski-Suomesta. Aineisto on kerätty kolmelta eri mittauspisteeltä jokaisen vuosiluokan keväällä. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimen sekä toistettujen mittausten varianssi-analyysin avulla. Tehtäväsuuntautuneen strategian ja matematiikan oppijaminäkuvan välillä löytyi yhteys kaikilla luokka-asteilla. Tehtäväsuuntautunut strategia oli positiivisesti yhteydessä myös lukemisen oppijaminäkuvaan ensimmäisellä ja kolmannella luokalla. Tehtävää välttelevä strategia oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan toisella ja kolmannella luokalla. Matematiikan oppijaminäkuva heikkeni merkitsevästi sekä ensimmäisen ja kol-mannen luokan että toisen ja kolmannen luokan välillä. Lukemisen oppija-minäkuva heikkeni ensimmäisen ja kolmannen luokan välillä. Ainoastaan matematiikan oppijaminäkuvassa sukupuolella oli merkitystä. Poikien matematiikan oppijaminäkuva oli tyttöjen oppijaminäkuvaa parempi jokaisella luokka-asteella. Tarkasteltaessa suoritusstrategioiden käyttöä voi todeta, että molempien suoritusstrategioiden käyttö vähenee ensimmäisen ja kolmannen luokan välillä. Tulokset oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteyksistä toivat uutta tietoa vähän tutkitusta asiasta. Kouluissa olisi tärkeää tukea oppilaita niin, että he eivät käyttäisi välttelevää suoritusstrategiaa, joka voi olla yhteydessä huonoon oppijaminäkuvaan. Opettajankoulutuksessa pitäisi kiinnittää huomio siihen, että valmistuvat opettajat ymmärtävät oppijaminäkuvan kehitystä ja pystyvät tukemaan oppilaita positiivisen oppijaminäkuvan muodostuksessa.
first_indexed 2021-09-30T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-30T05:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-30T05:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko laskemisen ja lukemisen oppijamin\u00e4kuvat yhteydess\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautuneeseen ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4\u00e4n suoritusstrategiaan. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko sukupuoli yhteydess\u00e4 oppijamin\u00e4kuvien sek\u00e4 suoritusstrategioiden muutokseen ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalle. Tutkimuksen aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston FLARE-hanketta. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistui 190 oppilasta Keski-Suomesta. Aineisto on ker\u00e4tty kolmelta eri mittauspisteelt\u00e4 jokaisen vuosiluokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimen sek\u00e4 toistettujen mittausten varianssi-analyysin avulla. \nTeht\u00e4v\u00e4suuntautuneen strategian ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvan v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyi yhteys kaikilla luokka-asteilla. Teht\u00e4v\u00e4suuntautunut strategia oli positiivisesti yhteydess\u00e4 my\u00f6s lukemisen oppijamin\u00e4kuvaan ensimm\u00e4isell\u00e4 ja kolmannella luokalla. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4 strategia oli negatiivisesti yhteydess\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan toisella ja kolmannella luokalla. Matematiikan oppijamin\u00e4kuva heikkeni merkitsev\u00e4sti sek\u00e4 ensimm\u00e4isen ja kol-mannen luokan ett\u00e4 toisen ja kolmannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Lukemisen oppija-min\u00e4kuva heikkeni ensimm\u00e4isen ja kolmannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Ainoastaan matematiikan oppijamin\u00e4kuvassa sukupuolella oli merkityst\u00e4. Poikien matematiikan oppijamin\u00e4kuva oli tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuvaa parempi jokaisella luokka-asteella. Tarkasteltaessa suoritusstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 voi todeta, ett\u00e4 molempien suoritusstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6 v\u00e4henee ensimm\u00e4isen ja kolmannen luokan v\u00e4lill\u00e4.\nTulokset oppijamin\u00e4kuvien ja suoritusstrategioiden yhteyksist\u00e4 toivat uutta tietoa v\u00e4h\u00e4n tutkitusta asiasta. Kouluissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea oppilaita niin, ett\u00e4 he eiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4isi v\u00e4lttelev\u00e4\u00e4 suoritusstrategiaa, joka voi olla yhteydess\u00e4 huonoon oppijamin\u00e4kuvaan. Opettajankoulutuksessa pit\u00e4isi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomio siihen, ett\u00e4 valmistuvat opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t oppijamin\u00e4kuvan kehityst\u00e4 ja pystyv\u00e4t tukemaan oppilaita positiivisen oppijamin\u00e4kuvan muodostuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-30T05:23:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-30T05:23:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppijamin\u00e4kuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sek\u00e4 muutokset ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109305035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77971
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d2b2b9e8-ff04-4fc3-b4aa-47a29f1af736\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109305035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Sini Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle oppijaminäkuva suoritusstrategia Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva matematiikka sukupuoli lukutaito oppiminen
title Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_full Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_fullStr Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_full_unstemmed Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_short Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_sort oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
title_txtP Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
topic oppijaminäkuva suoritusstrategia Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva matematiikka sukupuoli lukutaito oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education lukutaito matematiikka minäkuva oppijaminäkuva oppiminen sukupuoli suoritusstrategia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109305035
work_keys_str_mv AT harjusini oppijaminäkuvienjasuoritusstrategioidenyhteystoisiinsasekämuutoksetensimmäiseltäkolman