1.-luokkalaisten liikunta-aktiivisuus ja kouluajan ulkopuolella tapahtuva liikkuminen vuoden 2018 LIITU -tutkimuksen tuloksia

Aikaisemmat tutkimukset, kertovat että päivittäinen arkiliikkuminen on vähentynyt huomattavasti jo varhaiskasvatus- ja kouluikäisillä lapsilla. Sen sijaan liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt kouluikäisten keskuudessa. Suurin osa kouluikäisten aktiivisuudesta tapahtuu kouluajan ulkopuolella tap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keppo, Niina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77938
Kuvaus
Yhteenveto:Aikaisemmat tutkimukset, kertovat että päivittäinen arkiliikkuminen on vähentynyt huomattavasti jo varhaiskasvatus- ja kouluikäisillä lapsilla. Sen sijaan liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt kouluikäisten keskuudessa. Suurin osa kouluikäisten aktiivisuudesta tapahtuu kouluajan ulkopuolella tapahtuvan liikunnan sekä koulumatkan kulkemisen myötä. Tämän terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa 1.-luokkalaisten oppilaiden kokonaisaktiivisuutta ja koulun ulkopuolisella ajalla tapahtuvaa liikkumista. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolen ja liikunta-aktiivisuuden yhteyttä koulumatkan kulkemiseen eri vuodenaikoina. Tutkimuksen aineistona käytettiin LIITU- tutkimuksen kautta kerättyä aineistoa vuodelta 2018. Aineistoon sisältyivät suomenkielisistä kouluista olevat 1.-luokkalaiset oppilaat. Tilastollisina analyyseinä käytettiin kuvailevia tunnuslukuja, ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä (χ²) sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Aineisto analysoitiin käyttäen IBM SPSS Statistics 26- ohjelmaa. Tutkimuksen tulosten mukaan 1.-luokkaisista oppilaista alle puolet (42 %) liikkuvat liikkumissuositusten mukaisesti, vähintään 60 minuuttia päivässä. Pojista suurempi osa (44 %) liikkui suositusten mukaisesti verrattuna tyttöihin (40 %). Vapaa-ajalla 1.-luokkalaiset liikkuivat enemmän viikonloppuisin kuin arkisin. Suurin osa (67 %) osallistui myös urheiluseuran toimintaan vähintään 1–2 päivänä/viikossa sekä kulki aktiivisesti kouluun joko pyörällä tai kävellen, vuodenajasta riippumatta. Lisäksi tuloksien mukaan pojilla ja yli 3 kertaa viikossa liikkuvilla oli suurempi todennäköisyys aktiiviseen koulumatkan kulkemiseen talvisin. Tutkielma antaa ajankohtaista ja uutta tietoa 1.-luokkalaisten oppilaiden liikunta-aktiivisuudesta sekä liikkumisesta kouluajan ulkopuolella. Tulevaisuuden jatkotutkimus mahdollisuutena olisi mielenkiintoista tutkia tyttöjen näkemyksiä liikkumisesta sekä ovatko lasten aktiivisuuden määrät muuttuneet covid-19 pandemian myötä.