"Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta

Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, miten haastavasti käyttäytyvät lapset vaikuttavat heidän ammatilliseen mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liikala, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77899
_version_ 1826225802944970752
author Liikala, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liikala, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liikala, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liikala, Minna
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, miten haastavasti käyttäytyvät lapset vaikuttavat heidän ammatilliseen minäkuvaansa ja millaisia valmiuksia he kokevat saaneensa haastavien lasten kohtaamiseen koulutuksensa kautta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää keskisuomalaisessa päiväkodissa työskentelevää lastenhoitajaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastavaksi käyttäytymiseksi haastateltavat kuvasivat monenlaista käytöstä aggressiivisesta käytöksestä sisäänpäin kääntyneeseen, passiiviseen ja jopa masentuneeseen käytökseen. Keskeisimmiksi keinoiksi haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen nousivat yhteistyö muiden aikuisten kanssa, ratkaisukeskeisyys ja lapsen vahvuuksien huomiointi. Ammatilliseen minäkuvaan haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisen koettiin vaikuttavan lyhyellä aikavälillä negatiivisesti, mutta pitkällä aikavälillä positiivisesti. Koulutuksellisia valmiuksia haastateltavat kokivat saaneensa työuran aikana lisä- ja jatkokoulutuksesta eivätkä niinkään tutkintoon johtaneesta peruskoulutuksestaan. Työpaikoilla tapahtuva tarpeen mukainen täsmäkoulutus ja vertaiskeskustelu nähtiin merkittäväksi kouluttautumisen mahdollisuudeksi. Lasten haastava käyttäytymisen nähtiin lisääntyneen vuosien varrella ja haastateltavat katsoivatkin, että haastavaan käyttäytymiseen liittyvä koulutus tulisi sisältyä myös lastenhoitajien tutkintoon johtavaan koulutukseen.
first_indexed 2021-09-24T20:00:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikala, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-24T05:53:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-24T05:53:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4n tutkimuksessani, miten haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t lapset vaikuttavat heid\u00e4n ammatilliseen min\u00e4kuvaansa ja millaisia valmiuksia he kokevat saaneensa haastavien lasten kohtaamiseen koulutuksensa kautta. \nTutkimus toteutettiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 keskisuomalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 lastenhoitajaa ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Haastavaksi k\u00e4ytt\u00e4ytymiseksi haastateltavat kuvasivat monenlaista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 aggressiivisesta k\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in k\u00e4\u00e4ntyneeseen, passiiviseen ja jopa masentuneeseen k\u00e4yt\u00f6kseen. Keskeisimmiksi keinoiksi haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohtaamiseen nousivat yhteisty\u00f6 muiden aikuisten kanssa, ratkaisukeskeisyys ja lapsen vahvuuksien huomiointi. Ammatilliseen min\u00e4kuvaan haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien lasten kohtaamisen koettiin vaikuttavan lyhyell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 negatiivisesti, mutta pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 positiivisesti. Koulutuksellisia valmiuksia haastateltavat kokivat saaneensa ty\u00f6uran aikana lis\u00e4- ja jatkokoulutuksesta eiv\u00e4tk\u00e4 niink\u00e4\u00e4n tutkintoon johtaneesta peruskoulutuksestaan. Ty\u00f6paikoilla tapahtuva tarpeen mukainen t\u00e4sm\u00e4koulutus ja vertaiskeskustelu n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4ksi kouluttautumisen mahdollisuudeksi. Lasten haastava k\u00e4ytt\u00e4ytymisen n\u00e4htiin lis\u00e4\u00e4ntyneen vuosien varrella ja haastateltavat katsoivatkin, ett\u00e4 haastavaan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyv\u00e4 koulutus tulisi sis\u00e4lty\u00e4 my\u00f6s lastenhoitajien tutkintoon johtavaan koulutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-24T05:53:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-24T05:53:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen min\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Laps on aina lapsi vaikka se k\u00e4ytt\u00e4ytyisi miten vaan\" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien lasten kohtaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109244970", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenhoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77899
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/943832e0-dc46-4230-ad0f-04b4b45121ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109244970.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liikala, Minna "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta haastava käyttäytyminen ammatillinen minäkuva Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 koulutus varhaiskasvatus lastenhoitajat
title "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_full "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_fullStr "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_full_unstemmed "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_short "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan"
title_sort laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_sub varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
title_txtP "Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
topic haastava käyttäytyminen ammatillinen minäkuva Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 koulutus varhaiskasvatus lastenhoitajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen minäkuva haastava käyttäytyminen koulutus lastenhoitajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77899 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109244970
work_keys_str_mv AT liikalaminna lapsonainalapsivaikkasekäyttäytyisimitenvaanvarhaiskasvatuksenlastenhoitajienkokemu