Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa

Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen sisällä spektroskopian aiheen opetuksessa. Tutkimus tapahtui suomalaisessa lu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Enäkoski, Juho
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77870
_version_ 1828193066062708736
author Enäkoski, Juho
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Enäkoski, Juho Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Enäkoski, Juho Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Enäkoski, Juho
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen sisällä spektroskopian aiheen opetuksessa. Tutkimus tapahtui suomalaisessa lukiossa, jonka kahdesta eri KE2 Ihmisen ja elinympäristön kemiaa -kurssia suorittavasta oppilasryhmästä muodostuivat varsinaiset tutkimusryhmät. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ja missä määrin ongelmaperustainen opetusmenetelmä poikkeaa opettajajohtoisesta opetusmenetelmästä lukion kemian opetuksen välineenä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti opetusmenetelmien tuottamiin oppimistuloksiin, niin työ- kuin säilömuistinkin suhteen, mutta myös opetusmenetelmien vaikutuksiin lukiolaisten oppimismotivaatiossa. Näiden lisäksi tunnistettiin opetusmenetelmien erillisiä tutkimuksen aikana pinnalle nousseita etuja sekä haasteita suhteessa toisiinsa. Tutkielma koostui sekä kirjallisesta että käytännön osasta. Kirjallisessa osassa käsiteltiin tutkimuksessa tarkasteltavien opetusmenetelmien ja opetettavan aiheen lisäksi kognitiiviskonstruktivistista oppimiskäsitystä, jolle nykyopetus pääasiassa perustuu sekä oppimismotivaation ilmiötä. Näillä luotiin kokeellista osaa tukeva viitekehys. Kokeellinen osa sisälsi kuvauksen tutkimuksen kohderyhmästä, tutkimuksessa käytetyistä välineistä sekä menetelmistä, ja yksityiskohtaisemman selityksen tutkimuksen etenemisestä. Tutkimuksen kohderyhmät olivat suomalaiset lukiolaiset ja lukion opettajat. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kehittämis- ja kyselytutkimusta sekä sisällönanalyysia ja tilastollista analyysia. Näiden lisäksi kokeelliseen osaan sisältyi tutkimustulosten esittäminen ja niiden analyysi sekä niistä tehdyt johtopäätökset. Tutkimuksen tulosten perusteella ongelmaperustainen opetusmenetelmä tuki lukioikäisten oppilaiden sisäsyntyistä oppimismotivaatiota selvästi opettajajohtoista opetusmenetelmää paremmin. Toisaalta ongelmaperustainen opetusmenetelmä aiheutti opettajalle suuremman työmäärän kuin opettajajohtoinen opetusmenetelmä. Tutkimustulokset myös osoittivat, että ongelmaperustaisella opetusmenetelmällä voidaan lukion kemian opetuksessa saada aikaan parempia oppimistuloksia lyhyellä aikavälillä kuin opettajajohtoisella opetusmenetelmällä, vaikka opettajajohtoinen opetusmenetelmä nähdäänkin perinteisesti ongelmaperustaista opetusmenetelmää tehokkaampana välineenä tiedon työmuistiin säilömisessä.
first_indexed 2021-09-22T20:01:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "En\u00e4koski, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-22T05:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-22T05:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77870", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelm\u00e4\u00e4 opettajajohtoiseen opetusmenetelm\u00e4\u00e4n ja tunnistettiin kummankin k\u00e4yt\u00f6n etuja sek\u00e4 haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmi\u00e4 tutkittiin kemian oppiaineen sis\u00e4ll\u00e4 spektroskopian aiheen opetuksessa. Tutkimus tapahtui suomalaisessa lukiossa, jonka kahdesta eri KE2 Ihmisen ja elinymp\u00e4rist\u00f6n kemiaa -kurssia suorittavasta oppilasryhm\u00e4st\u00e4 muodostuivat varsinaiset tutkimusryhm\u00e4t. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ongelmaperustainen opetusmenetelm\u00e4 poikkeaa opettajajohtoisesta opetusmenetelm\u00e4st\u00e4 lukion kemian opetuksen v\u00e4lineen\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti opetusmenetelmien tuottamiin oppimistuloksiin, niin ty\u00f6- kuin s\u00e4il\u00f6muistinkin suhteen, mutta my\u00f6s opetusmenetelmien vaikutuksiin lukiolaisten oppimismotivaatiossa. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tunnistettiin opetusmenetelmien erillisi\u00e4 tutkimuksen aikana pinnalle nousseita etuja sek\u00e4 haasteita suhteessa toisiinsa.\nTutkielma koostui sek\u00e4 kirjallisesta ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n osasta. Kirjallisessa osassa k\u00e4siteltiin tutkimuksessa tarkasteltavien opetusmenetelmien ja opetettavan aiheen lis\u00e4ksi kognitiiviskonstruktivistista oppimisk\u00e4sityst\u00e4, jolle nykyopetus p\u00e4\u00e4asiassa perustuu sek\u00e4 oppimismotivaation ilmi\u00f6t\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 luotiin kokeellista osaa tukeva viitekehys. Kokeellinen osa sis\u00e4lsi kuvauksen tutkimuksen kohderyhm\u00e4st\u00e4, tutkimuksessa k\u00e4ytetyist\u00e4 v\u00e4lineist\u00e4 sek\u00e4 menetelmist\u00e4, ja yksityiskohtaisemman selityksen tutkimuksen etenemisest\u00e4. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4t olivat suomalaiset lukiolaiset ja lukion opettajat. Tutkimusmenetelmin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin kehitt\u00e4mis- ja kyselytutkimusta sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja tilastollista analyysia. N\u00e4iden lis\u00e4ksi kokeelliseen osaan sis\u00e4ltyi tutkimustulosten esitt\u00e4minen ja niiden analyysi sek\u00e4 niist\u00e4 tehdyt johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset.\nTutkimuksen tulosten perusteella ongelmaperustainen opetusmenetelm\u00e4 tuki lukioik\u00e4isten oppilaiden sis\u00e4syntyist\u00e4 oppimismotivaatiota selv\u00e4sti opettajajohtoista opetusmenetelm\u00e4\u00e4 paremmin. Toisaalta ongelmaperustainen opetusmenetelm\u00e4 aiheutti opettajalle suuremman ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n kuin opettajajohtoinen opetusmenetelm\u00e4. Tutkimustulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 ongelmaperustaisella opetusmenetelm\u00e4ll\u00e4 voidaan lukion kemian opetuksessa saada aikaan parempia oppimistuloksia lyhyell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 kuin opettajajohtoisella opetusmenetelm\u00e4ll\u00e4, vaikka opettajajohtoinen opetusmenetelm\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4nkin perinteisesti ongelmaperustaista opetusmenetelm\u00e4\u00e4 tehokkaampana v\u00e4lineen\u00e4 tiedon ty\u00f6muistiin s\u00e4il\u00f6misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-22T05:43:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-22T05:43:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "147", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ongelmaperustaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ongelmaperustainen opetusmenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ongelmaperustaisen opetusmenetelm\u00e4n edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109224942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmal\u00e4ht\u00f6inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "spektroskopia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "spektrometria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4il\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77870
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e5fd45f-ab40-4d51-a117-5d57c3f747e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109224942.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Enäkoski, Juho Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa ongelmaperustaisuus ongelmaperustainen opetusmenetelmä Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 lukio ongelmalähtöinen oppiminen spektroskopia spektrometria opetusmenetelmät opetus oppiminen kemia säilömuisti oppitunnit kehittämistutkimus
title Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_full Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_fullStr Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_short Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_sort ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
title_txtP Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
topic ongelmaperustaisuus ongelmaperustainen opetusmenetelmä Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 lukio ongelmalähtöinen oppiminen spektroskopia spektrometria opetusmenetelmät opetus oppiminen kemia säilömuisti oppitunnit kehittämistutkimus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kehittämistutkimus kemia lukio ongelmalähtöinen oppiminen ongelmaperustainen opetusmenetelmä ongelmaperustaisuus opetus opetusmenetelmät oppiminen oppitunnit spektrometria spektroskopia säilömuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77870 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109224942
work_keys_str_mv AT enäkoskijuho ongelmaperustaisenopetusmenetelmänedutjahaasteetlukionkemianopetuksessa