Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen

Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava vuorovaikutus ja koulun henkilökunnan hyvinvointityöhön sitoutuminen koetaan k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Littunen, Erika, Lokkila, Kirsi-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77869
_version_ 1828193066060611584
author Littunen, Erika Lokkila, Kirsi-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Littunen, Erika Lokkila, Kirsi-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Littunen, Erika Lokkila, Kirsi-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Littunen, Erika
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava vuorovaikutus ja koulun henkilökunnan hyvinvointityöhön sitoutuminen koetaan kouluissa ja onko kokemuksissa eroja koulujen ja henkilöstöryhmien välillä. Lisäksi tutkittiin, onko kunnioittavan vuorovaikutuksen kokemus yhteydessä arvioihin henkilökunnan hyvinvointityöhön sitoutumisesta. Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia ja edistää koulujen hyvinvointityötä ja työyhteisöjen hyvinvointia Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2020 sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 437 henkilökunnan jäsentä 13 kunnasta ja 48 koulusta. Analyysimenetelmänä henkilöstöryhmien välisten erojen tutkimisessa käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä. Koulujen välisiä eroja selvitettiin koulutason kuvailevien tunnuslukujen ja sisäkorrelaation avulla. Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja hyvinvointityöhön sitoutumisen välistä yhteyttä tutkittiin hierarkkisella regressioanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat, että koulujen henkilökunta koki työyhteisönsä vuorovaikutustavan keskimäärin melko kunnioittavaksi, kun taas työyhteisön sitoutuminen hyvinvointityöhön arvioitiin hieman tätä heikommaksi. Koulunkäynnin ohjaajat kokivat työyhteisönsä vuorovaikutustavan tilastollisesti merkitsevästi vähemmän kunnioittavaksi kuin opettajat ja rehtorit. Koulujen väliset erot selittivät kunnioittavan vuorovaikutuksen arvioiden vaihtelusta 17,3 % ja sitoutumisen vaihtelusta 33,4 %. Regressioanalyysin tulokset osoittivat, että mitä kunnioittavammaksi työyhteisön vuorovaikutus koettiin, sitä sitoutuneemmaksi hyvinvointityöhön henkilökunta arvioitiin. Koulujen sisällä vuorovaikutuksen kunnioittavammaksi arvioineet arvioivat myös sitoutumisen hyvinvointityöhön voimakkaammaksi. Lisäksi koko koulun keskimääräinen arvio kun-nioittavasta vuorovaikutuksesta oli yhteydessä sitoutumisen arvioihin siten, että niissä kouluissa, joissa keskimäärin arvioitiin vuorovaikutus kunnioittavammaksi, myös yksilöt arvioivat sitoutumisen voimakkaammaksi. Tutkimus toi tärkeää uutta tietoa hyvinvointityöhön sitoutumisen kokemuksista ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä Keski-Suomen kouluissa sekä erityisesti työyhteisön vuorovaikutuksen ja ilmapiirin yhteydestä sitoutumiseen. Jatkossa koulujen työilmapiiriä ja vuorovaikutustapoja on syytä tarkastella eri henkilöstöryhmät huomioiden. Tuloksiamme voi hyödyntää koulujen työyhteisöjen hyvinvointityöhön sitoutumisen edistämisessä sekä koulujen työilmapiirin ja vuorovaikutustapojen kehittämisessä.
first_indexed 2021-09-22T20:01:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Littunen, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lokkila, Kirsi-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-22T05:39:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-22T05:39:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden ja koko kouluyhteis\u00f6n hyvinvoinnin edist\u00e4minen yhteis\u00f6llisell\u00e4 hyvinvointity\u00f6ll\u00e4 on kaikkien koulun henkil\u00f6kunnan j\u00e4senten vastuulla. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kunnioittava vuorovaikutus ja koulun henkil\u00f6kunnan hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutuminen koetaan kouluissa ja onko kokemuksissa eroja koulujen ja henkil\u00f6st\u00f6ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko kunnioittavan vuorovaikutuksen kokemus yhteydess\u00e4 arvioihin henkil\u00f6kunnan hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutumisesta. Tutkimus on osa Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia ja edist\u00e4\u00e4 koulujen hyvinvointity\u00f6t\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6jen hyvinvointia Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2020 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, johon vastasi 437 henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4 13 kunnasta ja 48 koulusta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6ryhmien v\u00e4listen erojen tutkimisessa k\u00e4ytettiin yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4. Koulujen v\u00e4lisi\u00e4 eroja selvitettiin koulutason kuvailevien tunnuslukujen ja sis\u00e4korrelaation avulla. Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutumisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 tutkittiin hierarkkisella regressioanalyysill\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 koulujen henkil\u00f6kunta koki ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 vuorovaikutustavan keskim\u00e4\u00e4rin melko kunnioittavaksi, kun taas ty\u00f6yhteis\u00f6n sitoutuminen hyvinvointity\u00f6h\u00f6n arvioitiin hieman t\u00e4t\u00e4 heikommaksi. Koulunk\u00e4ynnin ohjaajat kokivat ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 vuorovaikutustavan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti v\u00e4hemm\u00e4n kunnioittavaksi kuin opettajat ja rehtorit. Koulujen v\u00e4liset erot selittiv\u00e4t kunnioittavan vuorovaikutuksen arvioiden vaihtelusta 17,3 % ja sitoutumisen vaihtelusta 33,4 %. Regressioanalyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 kunnioittavammaksi ty\u00f6yhteis\u00f6n vuorovaikutus koettiin, sit\u00e4 sitoutuneemmaksi hyvinvointity\u00f6h\u00f6n henkil\u00f6kunta arvioitiin. Koulujen sis\u00e4ll\u00e4 vuorovaikutuksen kunnioittavammaksi arvioineet arvioivat my\u00f6s sitoutumisen hyvinvointity\u00f6h\u00f6n voimakkaammaksi. Lis\u00e4ksi koko koulun keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen arvio kun-nioittavasta vuorovaikutuksesta oli yhteydess\u00e4 sitoutumisen arvioihin siten, ett\u00e4 niiss\u00e4 kouluissa, joissa keskim\u00e4\u00e4rin arvioitiin vuorovaikutus kunnioittavammaksi, my\u00f6s yksil\u00f6t arvioivat sitoutumisen voimakkaammaksi. Tutkimus toi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 uutta tietoa hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutumisen kokemuksista ja siihen yhteydess\u00e4 olevista tekij\u00f6ist\u00e4 Keski-Suomen kouluissa sek\u00e4 erityisesti ty\u00f6yhteis\u00f6n vuorovaikutuksen ja ilmapiirin yhteydest\u00e4 sitoutumiseen. Jatkossa koulujen ty\u00f6ilmapiiri\u00e4 ja vuorovaikutustapoja on syyt\u00e4 tarkastella eri henkil\u00f6st\u00f6ryhm\u00e4t huomioiden. Tuloksiamme voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulujen ty\u00f6yhteis\u00f6jen hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutumisen edist\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 koulujen ty\u00f6ilmapiirin ja vuorovaikutustapojen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-22T05:39:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-22T05:39:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llinen oppilashuoltoty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kunnioittava vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kunnioittava vuorovaikutus koulujen ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 ja sen yhteys hyvinvointity\u00f6h\u00f6n sitoutumiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109224941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77869
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/feb7bfca-93bf-45d5-82cc-1f4e1f316c74\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109224941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Littunen, Erika Lokkila, Kirsi-Mari Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen yhteisöllinen oppilashuoltotyö kunnioittava vuorovaikutus Psykologia Psychology 202 työyhteisöt vuorovaikutus sitoutuminen koulut työilmapiiri yhteistyö työhyvinvointi
title Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_full Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_fullStr Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_full_unstemmed Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_short Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_sort kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
title_txtP Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
topic yhteisöllinen oppilashuoltotyö kunnioittava vuorovaikutus Psykologia Psychology 202 työyhteisöt vuorovaikutus sitoutuminen koulut työilmapiiri yhteistyö työhyvinvointi
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulut kunnioittava vuorovaikutus sitoutuminen työhyvinvointi työilmapiiri työyhteisöt vuorovaikutus yhteistyö yhteisöllinen oppilashuoltotyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109224941
work_keys_str_mv AT littunenerika kunnioittavavuorovaikutuskoulujentyöyhteisöissäjasenyhteyshyvinvointityöhönsitoutu