Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, pelitiedon lähteet, hyvän digitaalisen opetuskäytössä olevan pelin ominaisuude...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Toivola, Pekka, Simonen, Kari-Jussi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77736
_version_ 1826225702404358144
author Toivola, Pekka Simonen, Kari-Jussi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivola, Pekka Simonen, Kari-Jussi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivola, Pekka Simonen, Kari-Jussi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivola, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, pelitiedon lähteet, hyvän digitaalisen opetuskäytössä olevan pelin ominaisuudet sekä luokanopettajan oman pelaamisen useuden yhteys digitaalisten pelien käytönmäärään opetuksessa. Tämä tutkielma on monimenetelmällinen tutkimus, jossa käytettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin luokanopettajilta verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Verkkokyselyyn vastanneita oli 31, joista 6 osallistui myös haastatteluihin. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin frekvenssejä, suhteellisia frekvenssejä, ristiintaulukointia ja teorialähtöistä klusterointia. Tutkielman tulosten mukaan digitaalisia pelejä hyödynnetään opetuksessa nykyään säännöllisemmin ja niiden käyttöä rajoittavat tekijät ovat vähentyneet. Luokanopettajien digitaalisten pelien pedagogisista käyttötarkoituksista yleisimmät ovat opitun kertaaminen ja motivointi. Digitaalisten pelien opetuskäyttöä rajoittavat eniten luokanopettajan oman pelitietoisuuden puute, resurssit ja tietohallinto. Tulosten mukaan paljon pelaavat luokanopettajat hyödyntävät digitaalisia pelejä opetuksessaan useammin, kuin vähän pelaavat. Tutkimuksen perusteella luokanopettajien olisi hyvä saada täydennyskoulutusta digitaalisten pelien hyödyntämiseen opetuksessa. Lisäksi opetuksen järjestäjän tulisi ottaa paremmin huomioon digitaalisten pelien käyttöä rajoittavia esteitä, ja mahdollisesti purkaa niitä.
first_indexed 2021-09-10T20:01:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piispanen, Maarika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivola, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simonen, Kari-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-10T06:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-10T06:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 digitaalisten pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten k\u00e4ytt\u00f6tarkoitusten yleisyys, k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 rajoittavat tekij\u00e4t, k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t pelit, pelitiedon l\u00e4hteet, hyv\u00e4n digitaalisen opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan pelin ominaisuudet sek\u00e4 luokanopettajan oman pelaamisen useuden yhteys digitaalisten pelien k\u00e4yt\u00f6nm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n opetuksessa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma on monimenetelm\u00e4llinen tutkimus, jossa k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia menetelmi\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin luokanopettajilta verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Verkkokyselyyn vastanneita oli 31, joista 6 osallistui my\u00f6s haastatteluihin. Aineiston analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin frekvenssej\u00e4, suhteellisia frekvenssej\u00e4, ristiintaulukointia ja teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 klusterointia.\nTutkielman tulosten mukaan digitaalisia pelej\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa nyky\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisemmin ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 rajoittavat tekij\u00e4t ovat v\u00e4hentyneet. Luokanopettajien digitaalisten pelien pedagogisista k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksista yleisimm\u00e4t ovat opitun kertaaminen ja motivointi. Digitaalisten pelien opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 rajoittavat eniten luokanopettajan oman pelitietoisuuden puute, resurssit ja tietohallinto. Tulosten mukaan paljon pelaavat luokanopettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t digitaalisia pelej\u00e4 opetuksessaan useammin, kuin v\u00e4h\u00e4n pelaavat.\nTutkimuksen perusteella luokanopettajien olisi hyv\u00e4 saada t\u00e4ydennyskoulutusta digitaalisten pelien hy\u00f6dynt\u00e4miseen opetuksessa. Lis\u00e4ksi opetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n tulisi ottaa paremmin huomioon digitaalisten pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 rajoittavia esteit\u00e4, ja mahdollisesti purkaa niit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-10T06:11:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-10T06:11:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisten pelien k\u00e4ytt\u00f6 alakoulun opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109104840", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77736
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bd0b022-1c9a-48a2-808c-200003fabdc9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109104840.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivola, Pekka Simonen, Kari-Jussi Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitaaliset pelit opetuskäyttö luokanopettajat oppimispelit
title Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_full Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_fullStr Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_full_unstemmed Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_short Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_sort digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
title_txtP Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitaaliset pelit opetuskäyttö luokanopettajat oppimispelit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaaliset pelit luokanopettajat opetuskäyttö oppimispelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104840
work_keys_str_mv AT toivolapekka digitaalistenpelienkäyttöalakoulunopetuksessa