Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen

Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet eivät enää riitä kaikkien ominaisuuksien käyttämiseen. Lisäksi kaikki tämä lisää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Juuso-Petteri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77698
_version_ 1826225814240231424
author Partanen, Juuso-Petteri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Partanen, Juuso-Petteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Partanen, Juuso-Petteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Partanen, Juuso-Petteri
datasource_str_mv jyx
description Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet eivät enää riitä kaikkien ominaisuuksien käyttämiseen. Lisäksi kaikki tämä lisääntynyt informaatio täytyy olla helposti esitetyssä muodossa, jotta kuljettaja pystyy hyödyntämään sitä ajon aikana. Tässä tutkielmassa tarkastellaan erilaisia ratkaisuja toteuttaa auton käyttöjärjestelmä ja sen ohjaus, keskittyen niiden käytön turvallisuuteen ajon aikana. Aluksi esitellään nykyään käytössä olevia tapoja ohjata auton käyttöjärjestelmää ja esittää siinä olevaa informaatiota, jonka jälkeen tarkastellaan niiden vaikutusta ajosuoritukseen ja turvallisuuteen. Lopuksi esitellään ehdotus niin sanotusta optimaalisesta käyttöjärjestelmästä perustuen löydettyyn dataan. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sekä autonvalmistajien tarjoamiin tietoihin mallistoistaan. Tutkimustuloksena esitellään vähiten ajosuoritukseen vaikuttavat käyttöjärjestelmän suunnitteluratkaisut, joihin kuuluvat oikeanlaisten valikkorakenteiden käyttäminen, oikeanlaisen teknologian käyttö sekä vaihtoehtoisten ohjaustapojen tarjoaminen eri tilanteisiin. The number of different systems and features in new cars has grown significantly in recent years. New types of controls have had to be developed to control them, as the buttons alone are no longer enough to use all the features. In addition, all this increased information must be in an easily presented form so that the driver can utilize it while driving. This thesis examines different solutions to implement a car operating system and its controls, focusing on the safety of their use while driving. First, the ways in which the car's operating system is controlled and the information contained in it are presented, followed by an examination of their effect on driving performance and safety. Finally, a proposal for a so-called optimal operating system based on the data found is presented. This thesis is a literature review based on previous research on the subject, as well as information provided by car manufacturers on their models. As a result of the research, the operating system design solutions that have the least impact on driving performance are presented, which include the use of the right kind of menu structures, the use of the right kind of technology and the provision of alternative control methods for different situations.
first_indexed 2021-09-08T20:02:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Partanen, Juuso-Petteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-08T07:28:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-08T07:28:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusissa autoissa olevien erilaisten j\u00e4rjestelmien ja ominaisuuksien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on t\u00e4ytynyt kehitt\u00e4\u00e4 uudenlaisia ohjaustapoja, sill\u00e4 pelk\u00e4t painikkeet eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 riit\u00e4 kaikkien ominaisuuksien k\u00e4ytt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi kaikki t\u00e4m\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt informaatio t\u00e4ytyy olla helposti esitetyss\u00e4 muodossa, jotta kuljettaja pystyy hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4 ajon aikana. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan erilaisia ratkaisuja toteuttaa auton k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4 ja sen ohjaus, keskittyen niiden k\u00e4yt\u00f6n turvallisuuteen ajon aikana. Aluksi esitell\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia tapoja ohjata auton k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja esitt\u00e4\u00e4 siin\u00e4 olevaa informaatiota, jonka j\u00e4lkeen tarkastellaan niiden vaikutusta ajosuoritukseen ja turvallisuuteen. Lopuksi esitell\u00e4\u00e4n ehdotus niin sanotusta optimaalisesta k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 perustuen l\u00f6ydettyyn dataan. \nTutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sek\u00e4 autonvalmistajien tarjoamiin tietoihin mallistoistaan. Tutkimustuloksena esitell\u00e4\u00e4n v\u00e4hiten ajosuoritukseen vaikuttavat k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4n suunnitteluratkaisut, joihin kuuluvat oikeanlaisten valikkorakenteiden k\u00e4ytt\u00e4minen, oikeanlaisen teknologian k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 vaihtoehtoisten ohjaustapojen tarjoaminen eri tilanteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The number of different systems and features in new cars has grown significantly in recent years. New types of controls have had to be developed to control them, as the buttons alone are no longer enough to use all the features. In addition, all this increased information must be in an easily presented form so that the driver can utilize it while driving.\nThis thesis examines different solutions to implement a car operating system and its controls, focusing on the safety of their use while driving. First, the ways in which the car's operating system is controlled and the information contained in it are presented, followed by an examination of their effect on driving performance and safety. Finally, a proposal for a so-called optimal operating system based on the data found is presented.\nThis thesis is a literature review based on previous research on the subject, as well as information provided by car manufacturers on their models. As a result of the research, the operating system design solutions that have the least impact on driving performance are presented, which include the use of the right kind of menu structures, the use of the right kind of technology and the provision of alternative control methods for different situations.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-08T07:28:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-08T07:28:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autojen k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelmien vaikutus turvallisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109084816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6autot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosketusn\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77698
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2b8405e-5672-4dec-9ac8-d62b32570a4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109084816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Partanen, Juuso-Petteri Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 henkilöautot autot käyttöjärjestelmät turvallisuus käyttöliittymät liikenneturvallisuus käytettävyys kosketusnäyttö
title Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_full Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_fullStr Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_full_unstemmed Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_short Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_sort autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
title_txtP Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 henkilöautot autot käyttöjärjestelmät turvallisuus käyttöliittymät liikenneturvallisuus käytettävyys kosketusnäyttö
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede autot henkilöautot kosketusnäyttö käytettävyys käyttöjärjestelmät käyttöliittymät liikenneturvallisuus turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109084816
work_keys_str_mv AT partanenjuusopetteri autojenkäyttöjärjestelmienvaikutusturvallisuuteen