Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiinsä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemistä valmennustiimissä. Tiimiin identifioitumista lähestyttiin strukturaatiomallin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hurme, Jessica
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77694
_version_ 1828193065491234816
author Hurme, Jessica
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurme, Jessica Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurme, Jessica Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurme, Jessica
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiinsä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemistä valmennustiimissä. Tiimiin identifioitumista lähestyttiin strukturaatiomallin kautta, jonka mukaan identifioituminen rakentuu dynaamisesti vuorovaikutuksessa, kun identiteettiä ilmaistaan ja samalla ilmaisu osoittaa jo olemassa olevaa identifioitumista. Identifioitumisen nähtiin siis olevan yksilöiden ja ryhmien suhteiden luomista, ylläpitämistä, hallintaa sekä muuttumista. Tutkielmassa valmennustiimillä tarkoitettiin vähintään kolmesta valmentajasta muodostuvaa tiimiä, joka valmentaa samaa urheilujoukkuetta toistensa osaamisia hyödyntäen. Tutkimuskohteena oli lasten jalkapallojoukkueen kolmihenkinen valmennustiimi, joka valmensi joukkuetta vapaaehtoistyönä. Tutkielman aineisto koostui haastatteluaineistosta ja tallennetun vuorovaikutuksen aineistosta. Tulosten mukaan valmennustiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni ensisijaisesti valmentajien aktiivisessa osallistumisessa tiimiin toimintaan. Identifioituminen tiimiin rakentui ja ilmeni myös erityiseksi koetussa yhteenkuuluvuuden tunteessa sekä ilmapiirissä, joka koettiin luottamukselliseksi ja tukevaksi. Yhteenkuuluvuuden tunne rakentui esimerkiksi puheessa “meidän tiimistä” ja yhtäaikaisesti puhe “meistä” ilmensi jo olemassa olevaa identifioitumista tiimiin. Tulosten mukaan valmentajien tiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni johtajuutta osoittavassa vuorovaikutuksessa, joka oli luonteeltaan muita aktivoivaa ja luottamusta lisäävää. Tutkielman tulokset laajentavat keskustelua vapaaehtoistiimien jäsenten identifioitumisesta yhteisesti jaettuihin arvoihin. Tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimustiedon kanssa siitä, että vapaaehtoisuuteen perustuvissa tiimeissä keskeinen motivaatiota lisäävä tekijä on tiimiin identifioituminen. Käytännön johtopäätöksinä tiimiin identifioitumista voisi edistää yhteisten viestintäkäytänteiden luomisella, mikä edistäisi ja tasapuolistaisi tiimiläisten osallistumisen aktiivisuutta. Myös selkeä työnjako tiimin sisällä saattaisi lisätä johtajuutta osoittavaa vuorovaikutusta, mikä puolestaan rakentaisi identifioitumista tiimiin.
first_indexed 2021-09-08T20:02:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sivunen, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurme, Jessica", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-08T06:41:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-08T06:41:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77694", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiins\u00e4. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemist\u00e4 valmennustiimiss\u00e4. Tiimiin identifioitumista l\u00e4hestyttiin strukturaatiomallin kautta, jonka mukaan identifioituminen rakentuu dynaamisesti vuorovaikutuksessa, kun identiteetti\u00e4 ilmaistaan ja samalla ilmaisu osoittaa jo olemassa olevaa identifioitumista. Identifioitumisen n\u00e4htiin siis olevan yksil\u00f6iden ja ryhmien suhteiden luomista, yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4, hallintaa sek\u00e4 muuttumista. Tutkielmassa valmennustiimill\u00e4 tarkoitettiin v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolmesta valmentajasta muodostuvaa tiimi\u00e4, joka valmentaa samaa urheilujoukkuetta toistensa osaamisia hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuskohteena oli lasten jalkapallojoukkueen kolmihenkinen valmennustiimi, joka valmensi joukkuetta vapaaehtoisty\u00f6n\u00e4. Tutkielman aineisto koostui haastatteluaineistosta ja tallennetun vuorovaikutuksen aineistosta. Tulosten mukaan valmennustiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni ensisijaisesti valmentajien aktiivisessa osallistumisessa tiimiin toimintaan. Identifioituminen tiimiin rakentui ja ilmeni my\u00f6s erityiseksi koetussa yhteenkuuluvuuden tunteessa sek\u00e4 ilmapiiriss\u00e4, joka koettiin luottamukselliseksi ja tukevaksi. Yhteenkuuluvuuden tunne rakentui esimerkiksi puheessa \u201cmeid\u00e4n tiimist\u00e4\u201d ja yht\u00e4aikaisesti puhe \u201cmeist\u00e4\u201d ilmensi jo olemassa olevaa identifioitumista tiimiin. Tulosten mukaan valmentajien tiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni johtajuutta osoittavassa vuorovaikutuksessa, joka oli luonteeltaan muita aktivoivaa ja luottamusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4. \n\nTutkielman tulokset laajentavat keskustelua vapaaehtoistiimien j\u00e4senten identifioitumisesta yhteisesti jaettuihin arvoihin. Tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimustiedon kanssa siit\u00e4, ett\u00e4 vapaaehtoisuuteen perustuvissa tiimeiss\u00e4 keskeinen motivaatiota lis\u00e4\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 on tiimiin identifioituminen. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 tiimiin identifioitumista voisi edist\u00e4\u00e4 yhteisten viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden luomisella, mik\u00e4 edist\u00e4isi ja tasapuolistaisi tiimil\u00e4isten osallistumisen aktiivisuutta. My\u00f6s selke\u00e4 ty\u00f6njako tiimin sis\u00e4ll\u00e4 saattaisi lis\u00e4t\u00e4 johtajuutta osoittavaa vuorovaikutusta, mik\u00e4 puolestaan rakentaisi identifioitumista tiimiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-08T06:41:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-08T06:41:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmennustiimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimiin identifioituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiins\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109084812", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samaistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaaehtoisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77694
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5bf540e0-9b57-411a-a1b6-48015401184d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109084812.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurme, Jessica Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä valmennustiimi tiimiin identifioituminen Viestintä Communication 3135 urheilu samaistuminen vapaaehtoistyö viestintä tiimit vuorovaikutus valmennus
title Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_full Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_fullStr Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_full_unstemmed Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_short Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_sort urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
title_txtP Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
topic valmennustiimi tiimiin identifioituminen Viestintä Communication 3135 urheilu samaistuminen vapaaehtoistyö viestintä tiimit vuorovaikutus valmennus
topic_facet 3135 Communication Viestintä samaistuminen tiimiin identifioituminen tiimit urheilu valmennus valmennustiimi vapaaehtoistyö viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77694 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109084812
work_keys_str_mv AT hurmejessica urheilujoukkueenvalmentajienidentifioituminenvalmennustiimiinsä