Häiriöoppiminen osana organisaation tietoturvaa

Häiriöoppimisella tarkoitetaan prosessia, jonka avulla organisaatio hyödyntää häiriötietoa toimintansa ja etenkin tietoturvansa parantamiseen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa selvittää, miten häiriöoppimista toteutetaan osana organisaation tie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aspholm, Axel
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77669
Kuvaus
Yhteenveto:Häiriöoppimisella tarkoitetaan prosessia, jonka avulla organisaatio hyödyntää häiriötietoa toimintansa ja etenkin tietoturvansa parantamiseen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa selvittää, miten häiriöoppimista toteutetaan osana organisaation tietoturvaa ja mitkä ovat keskeiset esteet tehokkaalle häiriöoppimiselle. Tarkoituksena on myös esittää kirjallisuudesta löydettyjä ratkaisuja ja malleja organisaation häiriöoppimiskyvykkyyden parantamiseen. Tutkielman aikana selvisi, että häiriöoppiminen rajoittuu useassa organisaatiossa lähinnä häiriönhallintaprosessin tekniseen tehostamiseen. Organisaatioiden häiriöoppiminen on suurilta osin epäjärjestelmällistä ja menetelmät epämuodollisia varsinkin matalan prioriteetin häiriöiden osalta. Korkean prioriteetin häiriöt tutkitaan pääsääntöisesti tarkasti, mutta tutkinnan tuloksia ei hyödynnetä järjestelmällisesti hallinnollisten tietoturvakäytäntöjen arvioimiseen ja kehittämiseen. Tutkielmassa löydettiin kolme häiriöoppimismallia, joita esitettiin ratkaisuiksi organisaatioiden häiriöoppimisessa ilmenneisiin ongelmiin. Mallit korostavat häiriönhallinnan ja muiden organisaation sisäisten sidosryhmien välisen tiiviin yhteistyön ja viestinnän tärkeyttä häiriöoppimisen tehokkaassa toteutuksessa. Mallit liittävät häiriöoppimisen häiriönhallinnan teknisen tehostamisen lisäksi koskemaan organisaation tietoturvakäytänteiden ja strategian arvioimista ja kehittämistä.