Taiteilija kohtaa kaupallisuuden kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin

Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyvät tiiviisti toisiinsa. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen vähän tutkimusta, vaikka aihe koskettaakin jollain tapaa jokaista kirjailijaa. Tutkielmassa selvitetään,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77637
_version_ 1828193065476554752
author Berg, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Berg, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Berg, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Berg, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyvät tiiviisti toisiinsa. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen vähän tutkimusta, vaikka aihe koskettaakin jollain tapaa jokaista kirjailijaa. Tutkielmassa selvitetään, kuinka kirjailijat kokevat osuutensa kirjamarkkinoinnissa ja kuinka kustantamoiden työntekijät kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa. Lisäksi selvitetään, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa kirjamarkkinointiin ja mitä haastatellut ryhmät ovat tästä mieltä. Tutkielmaa varten haastateltiin kolmea kirjailijaa sekä neljää kustantamon työntekijää. Haastatteluita analysoitiin teemoittelun keinoin. Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että kirjailija ja kustantaja kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa suunnilleen samankaltaisena. Vastuu kirjamarkkinoinnista on molempien ryhmien mielestä yhä kustantajalla. Kirjailijan osallistuminen yleensä markkinointiin ja sen suunnitteluun esimerkiksi ideoimalla kirjan kohderyhmää. Kirjailijan sosiaalisen median käyttö on vapaaehtoista, ja kirjailijalla on vapaus luoda haluamanlaisiaan sisältöjä. Kirjailijat ovat tarkkoja rajoistaan siinä, mitä haluavat tuoda julkisuuteen. Sosiaalinen media on muuttanut kirjamarkkinointia viime vuosina merkittävistä ja suurin osa markkinoinnista tapahtuukin siellä. Vaikuttajien merkitys kirjojen markkinoijina ja tekijöinä on noussut vuosien saatossa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemi-Pyntt\u00e4ri, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berg, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-02T06:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-02T06:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyv\u00e4t tiiviisti toisiinsa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen v\u00e4h\u00e4n tutkimusta, vaikka aihe koskettaakin jollain tapaa jokaista kirjailijaa. \n\nTutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka kirjailijat kokevat osuutensa kirjamarkkinoinnissa ja kuinka kustantamoiden ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa kirjamarkkinointiin ja mit\u00e4 haastatellut ryhm\u00e4t ovat t\u00e4st\u00e4 mielt\u00e4. Tutkielmaa varten haastateltiin kolmea kirjailijaa sek\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 kustantamon ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Haastatteluita analysoitiin teemoittelun keinoin.\n\nTutkielman tuloksena voidaan todeta, ett\u00e4 kirjailija ja kustantaja kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa suunnilleen samankaltaisena. Vastuu kirjamarkkinoinnista on molempien ryhmien mielest\u00e4 yh\u00e4 kustantajalla. Kirjailijan osallistuminen yleens\u00e4 markkinointiin ja sen suunnitteluun esimerkiksi ideoimalla kirjan kohderyhm\u00e4\u00e4. Kirjailijan sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on vapaaehtoista, ja kirjailijalla on vapaus luoda haluamanlaisiaan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Kirjailijat ovat tarkkoja rajoistaan siin\u00e4, mit\u00e4 haluavat tuoda julkisuuteen. Sosiaalinen media on muuttanut kirjamarkkinointia viime vuosina merkitt\u00e4vist\u00e4 ja suurin osa markkinoinnista tapahtuukin siell\u00e4. Vaikuttajien merkitys kirjojen markkinoijina ja tekij\u00f6in\u00e4 on noussut vuosien saatossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-02T06:53:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-02T06:53:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjamarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjamarkkinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109024761", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjailijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kustantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjailijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuussosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77637
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf05a46f-7f08-4781-b442-5823699fc9e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109024761.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berg, Roosa Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin kirjamarkkinointi kirjamarkkinat Kirjoittaminen Creative writing 3041 kirjallisuus markkinointi sosiaalinen media kirjailijat kustantajat julkisuus kirjailijuus kirjallisuussosiologia
title Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_full Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_fullStr Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_full_unstemmed Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_short Taiteilija kohtaa kaupallisuuden
title_sort taiteilija kohtaa kaupallisuuden kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_sub kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
title_txtP Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
topic kirjamarkkinointi kirjamarkkinat Kirjoittaminen Creative writing 3041 kirjallisuus markkinointi sosiaalinen media kirjailijat kustantajat julkisuus kirjailijuus kirjallisuussosiologia
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen julkisuus kirjailijat kirjailijuus kirjallisuus kirjallisuussosiologia kirjamarkkinat kirjamarkkinointi kustantajat markkinointi sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109024761
work_keys_str_mv AT bergroosa taiteilijakohtaakaupallisuudenkirjailijanosallistuminenkirjamarkkinointiin