Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina

Perusopetuksen ydintehtäviin kuuluu opetuksen lisäksi koulun hyvinvointityö. Fyysinen toimintakyky on yksi osa oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tässä kvantitatiivisessa tutkielmassa selvitettiin, miten erityisopettajat hyödyntävät Kouluterveyskysely ja Move! hyvinvointimittareita omassa ty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Roitto, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77630
_version_ 1826225724487368704
author Roitto, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Roitto, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Roitto, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Roitto, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen ydintehtäviin kuuluu opetuksen lisäksi koulun hyvinvointityö. Fyysinen toimintakyky on yksi osa oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tässä kvantitatiivisessa tutkielmassa selvitettiin, miten erityisopettajat hyödyntävät Kouluterveyskysely ja Move! hyvinvointimittareita omassa työssään ja yhteistyössä muun opetushenkilökunnan kanssa. Lisäksi selvitettiin erityisopettajien valmiuksia hyödyntää hyvinvointimittareita ja niiden käyttöä yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoituna verkkopohjaisena kyselynä tammikuussa 2021 erityisopettajille kohdennetusti Vantaan ja Oulun kaupun-geista sekä satunnaisesti jaetulla sosiaalisen median ilmoituksella. Erityisopettajat (n= 63) arvioivat hyvinvointimittareiden tunnettavuutta ja hyödyllisyyttä, omia valmiuksiaan hyödyntää hyvinvointimittareita omassa työssään sekä yhteistyön tekemisessä koulun muun henkilökunnan kanssa. Erityisopettajat arvioivat myös Ecclesin ym. (1983) odotusarvoteoriaan perustuen toimintakyvyn edistämisen arvostusta sekä oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän käytänteitä hyvinvointimittareiden osalta. Taustamuuttujina kontrolloitiin erityisopettajan nimike, kouluaste ja opiskeluhuoltoryhmään osallistumisaktiivisuus. Aineiston analyysissä käytettiin riippumattomien ryhmien t-testiä ja ristiintaulukointia. Erityisopettajat tunsivat hyvinvointimittareita vaihtelevasti ja niiden hyödyntämisessä oli suuria eroja. Alakoulun ja yläkoulun erityisopettajien valmiuksissa hyödyntää hyvinvointimittareita kokonaisuudessaan ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa, mutta yksittäiset valmiudet erosivat eri taustamuuttujien kesken. Oppilaiden toimintakyvyn edistäminen oli erityisopettajien mielestä merkityksellistä ja tärkeää. Erityisopettajat tekivät harvoin yhteistyötä muun henkilökunnan kanssa hyvinvointimittareiden osalta. Opiskeluhuoltoryhmien kokoontumisessa ja siihen osallistumisaktiivisuudessa oli tilastollisesti merkittäviä eroja erityisopettajien kesken. Opiskeluhuoltoryhmiin aktiivisesti osallistuvat erityisopettajat tunsivat hyvin koulun käytänteitä hyvinvointimittareiden hyödyntämisestä. Erityisopettajien aktiivisella osallistumisella moniammatilliseen yhteistyöhön opiskeluhuoltoryhmässä voitaisiin edistää koulun hyvinvointityötä. Erityisopettajat tarvitsevat tulevaisuudessa ohjausta hyvinvointimittareiden tiedon hyödyntämiseksi.
first_indexed 2021-09-01T20:01:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Roitto, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-01T10:06:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-01T10:06:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen ydinteht\u00e4viin kuuluu opetuksen lis\u00e4ksi koulun hyvinvointity\u00f6. Fyysinen toimintakyky on yksi osa oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. T\u00e4ss\u00e4 kvantitatiivisessa tutkielmassa selvitettiin, miten erityisopettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t Kouluterveyskysely ja Move! hyvinvointimittareita omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja yhteisty\u00f6ss\u00e4 muun opetushenkil\u00f6kunnan kanssa. Lis\u00e4ksi selvitettiin erityisopettajien valmiuksia hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvinvointimittareita ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yhteis\u00f6llisess\u00e4 opiskeluhuoltoryhm\u00e4ss\u00e4.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin strukturoituna verkkopohjaisena kyselyn\u00e4 tammikuussa 2021 erityisopettajille kohdennetusti Vantaan ja Oulun kaupun-geista sek\u00e4 satunnaisesti jaetulla sosiaalisen median ilmoituksella. Erityisopettajat (n= 63) arvioivat hyvinvointimittareiden tunnettavuutta ja hy\u00f6dyllisyytt\u00e4, omia valmiuksiaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvinvointimittareita omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 yhteisty\u00f6n tekemisess\u00e4 koulun muun henkil\u00f6kunnan kanssa. Erityisopettajat arvioivat my\u00f6s Ecclesin ym. (1983) odotusarvoteoriaan perustuen toimintakyvyn edist\u00e4misen arvostusta sek\u00e4 oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 hyvinvointimittareiden osalta. Taustamuuttujina kontrolloitiin erityisopettajan nimike, kouluaste ja opiskeluhuoltoryhm\u00e4\u00e4n osallistumisaktiivisuus. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin riippumattomien ryhmien t-testi\u00e4 ja ristiintaulukointia. \nErityisopettajat tunsivat hyvinvointimittareita vaihtelevasti ja niiden hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 oli suuria eroja. Alakoulun ja yl\u00e4koulun erityisopettajien valmiuksissa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvinvointimittareita kokonaisuudessaan ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa, mutta yksitt\u00e4iset valmiudet erosivat eri taustamuuttujien kesken. Oppilaiden toimintakyvyn edist\u00e4minen oli erityisopettajien mielest\u00e4 merkityksellist\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Erityisopettajat tekiv\u00e4t harvoin yhteisty\u00f6t\u00e4 muun henkil\u00f6kunnan kanssa hyvinvointimittareiden osalta. Opiskeluhuoltoryhmien kokoontumisessa ja siihen osallistumisaktiivisuudessa oli tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja erityisopettajien kesken. Opiskeluhuoltoryhmiin aktiivisesti osallistuvat erityisopettajat tunsivat hyvin koulun k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 hyvinvointimittareiden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4.\nErityisopettajien aktiivisella osallistumisella moniammatilliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n opiskeluhuoltoryhm\u00e4ss\u00e4 voitaisiin edist\u00e4\u00e4 koulun hyvinvointity\u00f6t\u00e4. Erityisopettajat tarvitsevat tulevaisuudessa ohjausta hyvinvointimittareiden tiedon hy\u00f6dynt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-01T10:06:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-01T10:06:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluhuoltoryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kouluterveyskysely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Move!", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina ty\u00f6kaluina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109014755", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77630
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2ef3c60-235d-484b-b103-5bc8270755de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109014755.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roitto, Riikka Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina opiskeluhuoltoryhmä Kouluterveyskysely Move! Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö fyysinen toimintakyky erityisopettajat hyvinvointi
title Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_full Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_fullStr Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_full_unstemmed Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_short Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_sort hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
title_txtP Hyvinvointimittarit erityisopettajien pedagogisina työkaluina
topic opiskeluhuoltoryhmä Kouluterveyskysely Move! Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö fyysinen toimintakyky erityisopettajat hyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kouluterveyskysely Move! Special Education erityisopettajat fyysinen toimintakyky hyvinvointi opiskeluhuoltoryhmä yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77630 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109014755
work_keys_str_mv AT roittoriikka hyvinvointimittariterityisopettajienpedagogisinatyökaluina