Designing meaning a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements

Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. Kuit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ollikka, Niko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77628
_version_ 1826225721887948800
author Ollikka, Niko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ollikka, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ollikka, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ollikka, Niko
datasource_str_mv jyx
description Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. Kuitenkin lähes kaikki kaupallinen menestys vaatii myös aktiivisen markkinoinnin ja vaikuttavat mainokset taakseen. Videopelejä on tutkittu aikaisemmin, mutta pelien mainoksia käsitteleviä tutkimuksia ei juurikaan ole tehty pelien sisäisten mainosten tutkimisen lisäksi yhtään. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan suomalaisen Remedy Entertainmentin pelien kuvamainoksia visuaalisen suunnittelun perspektiivistä. Tavoitteena oli tunnistaa visuaalisen suunnittelun keinoja välittää eri merkityksiä sekä pohtia mitä ne viestivät peleistä. Tutkimuksen viitekehykseksi valittiin Kress ja van Leeuwenin (2006) luoma monimodaalisen diskurssintutkimuksen tutkimusmalli. Tutkimus osoitti, että valittujen videopeli mainokset välittivät katsojalle peleistä kahdenlaista viestiä, sekä pelimaailman sisäistä informaatiota sekä oikean maailman tietoa. Mainoksissa nousivat esille toistuvasti myös kontekstin ymmärrys sekä peli- ja kulttuuritietoisuus intertekstuaalisten viittausten ymmärtämistä tukevana keinona. Siten kohderyhmäymmärryksen tärkeys painottui mainosten suunnittelijan näkökulmasta sekä mainoksen toimivuuden kannalta. Mainokset myös käyttivät etäisyyttä tehokeinona tunteiden herättämisessä ja suhteen muodostamisessa pelihahmon ja katsojan välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietyt markkinoinnissa yleisesti käytössä olevat rakenteet toimivat myös uuden median kontekstissa, joskin sovelletuin tavoin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollikka, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-09-01T10:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-09-01T10:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 \nmiljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelej\u00e4 ei en\u00e4\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 p\u00e4\u00e4asiallisesti lasten ja \nnuorten aktiviteettina vaan niist\u00e4 on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. \nKuitenkin l\u00e4hes kaikki kaupallinen menestys vaatii my\u00f6s aktiivisen markkinoinnin ja vaikuttavat \nmainokset taakseen. Videopelej\u00e4 on tutkittu aikaisemmin, mutta pelien mainoksia k\u00e4sittelevi\u00e4 \ntutkimuksia ei juurikaan ole tehty pelien sis\u00e4isten mainosten tutkimisen lis\u00e4ksi yht\u00e4\u00e4n. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan suomalaisen Remedy Entertainmentin pelien \nkuvamainoksia visuaalisen suunnittelun perspektiivist\u00e4. Tavoitteena oli tunnistaa visuaalisen \nsuunnittelun keinoja v\u00e4litt\u00e4\u00e4 eri merkityksi\u00e4 sek\u00e4 pohtia mit\u00e4 ne viestiv\u00e4t peleist\u00e4. Tutkimuksen \nviitekehykseksi valittiin Kress ja van Leeuwenin (2006) luoma monimodaalisen \ndiskurssintutkimuksen tutkimusmalli. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 valittujen videopeli mainokset v\u00e4littiv\u00e4t katsojalle peleist\u00e4 kahdenlaista \nviesti\u00e4, sek\u00e4 pelimaailman sis\u00e4ist\u00e4 informaatiota sek\u00e4 oikean maailman tietoa. Mainoksissa nousivat \nesille toistuvasti my\u00f6s kontekstin ymm\u00e4rrys sek\u00e4 peli- ja kulttuuritietoisuus intertekstuaalisten \nviittausten ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 tukevana keinona. Siten kohderyhm\u00e4ymm\u00e4rryksen t\u00e4rkeys painottui \nmainosten suunnittelijan n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 mainoksen toimivuuden kannalta. Mainokset my\u00f6s \nk\u00e4yttiv\u00e4t et\u00e4isyytt\u00e4 tehokeinona tunteiden her\u00e4tt\u00e4misess\u00e4 ja suhteen muodostamisessa pelihahmon \nja katsojan v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 tietyt markkinoinnissa yleisesti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat \nrakenteet toimivat my\u00f6s uuden median kontekstissa, joskin sovelletuin tavoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-09-01T10:01:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-09-01T10:01:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual grammar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment\u2019s video game advertisements", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202109014753", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visual design", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77628
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/432f9ab2-b953-4441-8a82-7e0bad4b4a16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202109014753.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ollikka, Niko Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements visual grammar Englannin kieli English 301 visuaalinen suunnittelu diskurssianalyysi mainonta multimodaalisuus videopelit visual design discourse analysis advertising multimodality video games
title Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
title_full Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
title_fullStr Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
title_full_unstemmed Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
title_short Designing meaning
title_sort designing meaning a visual design analysis of remedy entertainment s video game advertisements
title_sub a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
title_txtP Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
topic visual grammar Englannin kieli English 301 visuaalinen suunnittelu diskurssianalyysi mainonta multimodaalisuus videopelit visual design discourse analysis advertising multimodality video games
topic_facet 301 Englannin kieli English advertising discourse analysis diskurssianalyysi mainonta multimodaalisuus multimodality video games videopelit visuaalinen suunnittelu visual design visual grammar
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77628 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109014753
work_keys_str_mv AT ollikkaniko designingmeaningavisualdesignanalysisofremedyentertainmentsvideogameadvertisements