Designing meaning a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements

Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. Kuit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ollikka, Niko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77628
Description
Summary:Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. Kuitenkin lähes kaikki kaupallinen menestys vaatii myös aktiivisen markkinoinnin ja vaikuttavat mainokset taakseen. Videopelejä on tutkittu aikaisemmin, mutta pelien mainoksia käsitteleviä tutkimuksia ei juurikaan ole tehty pelien sisäisten mainosten tutkimisen lisäksi yhtään. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan suomalaisen Remedy Entertainmentin pelien kuvamainoksia visuaalisen suunnittelun perspektiivistä. Tavoitteena oli tunnistaa visuaalisen suunnittelun keinoja välittää eri merkityksiä sekä pohtia mitä ne viestivät peleistä. Tutkimuksen viitekehykseksi valittiin Kress ja van Leeuwenin (2006) luoma monimodaalisen diskurssintutkimuksen tutkimusmalli. Tutkimus osoitti, että valittujen videopeli mainokset välittivät katsojalle peleistä kahdenlaista viestiä, sekä pelimaailman sisäistä informaatiota sekä oikean maailman tietoa. Mainoksissa nousivat esille toistuvasti myös kontekstin ymmärrys sekä peli- ja kulttuuritietoisuus intertekstuaalisten viittausten ymmärtämistä tukevana keinona. Siten kohderyhmäymmärryksen tärkeys painottui mainosten suunnittelijan näkökulmasta sekä mainoksen toimivuuden kannalta. Mainokset myös käyttivät etäisyyttä tehokeinona tunteiden herättämisessä ja suhteen muodostamisessa pelihahmon ja katsojan välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietyt markkinoinnissa yleisesti käytössä olevat rakenteet toimivat myös uuden median kontekstissa, joskin sovelletuin tavoin.