Valta sosiaalityön asiakassuhteessa

Kandidaatin tutkielmani luo katsauksen sosiaalityöntekijän valtaan sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisessä asiakassuhteessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavalla sosiaalityöntekijän valta näyttäytyy sosiaalityön asiakassuhteessa. Tutkielman taustaksi avaan sosiaalityön asiakassuhteen merkitystä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vallipuro, Olli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77610
Description
Summary:Kandidaatin tutkielmani luo katsauksen sosiaalityöntekijän valtaan sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisessä asiakassuhteessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavalla sosiaalityöntekijän valta näyttäytyy sosiaalityön asiakassuhteessa. Tutkielman taustaksi avaan sosiaalityön asiakassuhteen merkitystä ja elementtejä, joiden voidaan katsoa olevan merkittävä osa laadukasta sosiaalityötä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka pääasiallinen aineisto koostuu kymmenestä tutkimuksesta, artikkelista ja teoksesta. Tutkielma käsittelee valtaa sosiaalityössä yleisesti eikä näin ollen ole sidottu mihinkään sosiaalityön erityisalaan tai alueeseen. Tarkastelemani aineiston mukaan sosiaalityöntekijä käyttää valtaa monessa muodossa. Vallan käyttö ole ainoastaan asiakkaan suoraa kontrollointia esimerkiksi sosiaalityöntekijän tekemien päätösten kautta, vaikka tämäkin on osa sosiaalityön asiakassuhteeseen liittyvää valtaa. Myös asiakkaan suostuttelu erilaisissa tilanteissa ja sosiaalityöntekijän aseman luoma vaikutusvalta ovat osa sosiaalityöntekijän vallan käyttöä. Asiakassuhteessa käytettävä valta on kaksijakoinen asia, sillä sosiaalityössä käytetyn vallan tavoitteena on asiakkaan hyvän arjen tukeminen ja asiakkaasta huolehtiminen, mutta samalla se tarkoittaa, että aina tilanteessa ei huomioida asianomaisten mielipidettä. Vastuullisen ja asiakasta kunnioittavan vallankäytön pohjana sosiaalityön asiakassuhteessa voidaankin katsoa olevan laadukas ja läpinäkyvä asiakassuhde, jossa kaikki osapuolet ovat tietoisia omista ja toistensa oikeuksista ja velvollisuuksista.