Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia jalkapallovalmentajien käyttämiä opetustyylejä nuorten jalkapalloilijoiden harjoituksissa. Tavoitteena oli selvittää mitä opetustyylejä valmentajat käyttävät ja mitkä tekijät vaikuttavat harjoitteisiin valittujen opetustyylien käyttöön. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahelin, Risto
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77599
_version_ 1826225777758175232
author Kahelin, Risto
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kahelin, Risto Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kahelin, Risto Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kahelin, Risto
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia jalkapallovalmentajien käyttämiä opetustyylejä nuorten jalkapalloilijoiden harjoituksissa. Tavoitteena oli selvittää mitä opetustyylejä valmentajat käyttävät ja mitkä tekijät vaikuttavat harjoitteisiin valittujen opetustyylien käyttöön. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta 14–17-vuotiaiden poikien tai tyttöjen joukkueharjoituksesta, joissa havainnoitiin laadullisin menetelmin neljän eri valmentajan ja heidän apuvalmentajiensa toimintaa. Lisäksi syitä tyylien käytölle selvitettiin valmentajille harjoitusten jälkeen tehtyjen puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti sekä teoriaohjaavasti, jolloin teoreettisena pohjana toimi Mosstonin ja Ashworthin (2008) opetustyylien jaottelu ja siitä johdettu Palloliiton (2021a) jalkapallovalmentajan opetustyylien jaottelu. Tutkimustulokset osoittavat, että valmentajat käyttävät opetustyylejä varsin laajasti. Niin sanottujen opettajajohtoisten ja oppijakeskeisten tyylien käyttö oli varsin tasaista, mutta oppijakeskeisiä tyylejä käytettiin harjoituksissa ajallisesti hieman enemmän. Opettajajohtoisista tyyleistä ilmeni eniten komentotyyliä ja tehtäväopetusta, kun taas oppijakeskeisistä tyyleistä käytettiin eniten ongelmanratkaisua, erilaisten ratkaisujen tuottamista ja yhteistoiminnallista oppimista. Tyylien käyttö jakautui vahvasti siten, että lajiharjoitteissa käytettiin usein oppijakeskeisiä tyylejä ja fyysisissä harjoitteissa opettajajohtoisia menetelmiä. Valmentajat käyttivät myös yhdistelmiä eri tyyleistä ja niiden palautteenannosta. Syinä opetustyylien käyttöön olivat esimerkiksi valmentajien tottumukset, pelaajien ajatusprosessin kehittäminen, peleihin valmistautuminen ja pelaajien suorituskyvyn kehittäminen pelinomaisessa muuttuvassa ympäristössä. Johtopäätöksenä valmentajien voidaan nähdä käyttävän erilaisia opetustyylejä nuorten jalkapalloharjoituksissa, jolloin he myös huomioivat erilaiset oppimisärsykkeet. Tyylien käyttö jakautui erilaisten harjoitteiden ja harjoitteiden tavoitteiden mukaan, mutta myös valmentajan tyypillisen valmennustyylin ja harjoitustapahtumaan käytössä olevan valmentajien määrän mukaan. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää miten tyylien käyttö vaihtelee talven harjoituskaudelta kesän pelikaudelle, tai miten tyylit eroavat tyttöjen ja poikien joukkueiden tai eri palloilulajien välillä. The purpose of this thesis has been to examine the different teaching styles that football coaches employ in youth training. The objective was to find out what teaching styles coaches tend to use, and which factors affect the use of teaching styles that coaches have chosen. Research material consisted of six football trainings of 14 to 17 years old boys or girls, where four different coaches and their assistant coaches were observed by qualitative methods. In addition, semi-structured interviews were arranged with the coaches after the trainings to determine the underlying reasons for using specific teaching styles. Content analysis was performed by data-driven and theory-driven method, in which theoretical basis consisted of Mosston & Ashworth (2008) teaching styles along with Finnish FA´s (2021a) teaching styles of football coach. The research results show that coaches use teaching styles rather widely. The usage of so-called teacher-led styles and learner-centered styles was divided quite evenly but slightly more amount of time was allocated to learner-centered styles. The most used teacher-led styles were command and practise style whereas the most used learner-centered styles were convergent discovery, divergent discovery, and collaborative learning. Application of different styles was divided strongly, in a way that football-specific exercises were mostly directed with learner-centered styles, while physical exercises were directed with teacher-led methods. Coaches also used combinations of these styles and their feedback. The reasons for application of specific styles were found out to be for example coach´s personal habits, development of thinking process of the players, preparation for games and enhancing the performance of the players in changing environment. In conclusion, it can be noticed that coaches use different teaching methods in youth football trainings when, they also pay attention to different learning stimuli. Different teaching styles were chosen based on different exercises and their objectives, but also based on the typical coaching style and number of coaches available for training event. Topics for further research could examine, for example, how teaching styles vary between winter off-season and summer in-season, between boys’ and girls’ or between different ballgames.
first_indexed 2021-08-30T20:01:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahelin, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-30T09:20:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-30T09:20:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia jalkapallovalmentajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 opetustyylej\u00e4 nuorten jalkapalloilijoiden harjoituksissa. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 opetustyylej\u00e4 valmentajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat harjoitteisiin valittujen opetustyylien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta 14\u201317-vuotiaiden poikien tai tytt\u00f6jen joukkueharjoituksesta, joissa havainnoitiin laadullisin menetelmin nelj\u00e4n eri valmentajan ja heid\u00e4n apuvalmentajiensa toimintaa. Lis\u00e4ksi syit\u00e4 tyylien k\u00e4yt\u00f6lle selvitettiin valmentajille harjoitusten j\u00e4lkeen tehtyjen puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sek\u00e4 teoriaohjaavasti, jolloin teoreettisena pohjana toimi Mosstonin ja Ashworthin (2008) opetustyylien jaottelu ja siit\u00e4 johdettu Palloliiton (2021a) jalkapallovalmentajan opetustyylien jaottelu.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 valmentajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetustyylej\u00e4 varsin laajasti. Niin sanottujen opettajajohtoisten ja oppijakeskeisten tyylien k\u00e4ytt\u00f6 oli varsin tasaista, mutta oppijakeskeisi\u00e4 tyylej\u00e4 k\u00e4ytettiin harjoituksissa ajallisesti hieman enemm\u00e4n. Opettajajohtoisista tyyleist\u00e4 ilmeni eniten komentotyyli\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4opetusta, kun taas oppijakeskeisist\u00e4 tyyleist\u00e4 k\u00e4ytettiin eniten ongelmanratkaisua, erilaisten ratkaisujen tuottamista ja yhteistoiminnallista oppimista. Tyylien k\u00e4ytt\u00f6 jakautui vahvasti siten, ett\u00e4 lajiharjoitteissa k\u00e4ytettiin usein oppijakeskeisi\u00e4 tyylej\u00e4 ja fyysisiss\u00e4 harjoitteissa opettajajohtoisia menetelmi\u00e4. Valmentajat k\u00e4yttiv\u00e4t my\u00f6s yhdistelmi\u00e4 eri tyyleist\u00e4 ja niiden palautteenannosta. Syin\u00e4 opetustyylien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n olivat esimerkiksi valmentajien tottumukset, pelaajien ajatusprosessin kehitt\u00e4minen, peleihin valmistautuminen ja pelaajien suorituskyvyn kehitt\u00e4minen pelinomaisessa muuttuvassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 valmentajien voidaan n\u00e4hd\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n erilaisia opetustyylej\u00e4 nuorten jalkapalloharjoituksissa, jolloin he my\u00f6s huomioivat erilaiset oppimis\u00e4rsykkeet. Tyylien k\u00e4ytt\u00f6 jakautui erilaisten harjoitteiden ja harjoitteiden tavoitteiden mukaan, mutta my\u00f6s valmentajan tyypillisen valmennustyylin ja harjoitustapahtumaan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan valmentajien m\u00e4\u00e4r\u00e4n mukaan. Jatkotutkimusaiheena voisi selvitt\u00e4\u00e4 miten tyylien k\u00e4ytt\u00f6 vaihtelee talven harjoituskaudelta kes\u00e4n pelikaudelle, tai miten tyylit eroavat tytt\u00f6jen ja poikien joukkueiden tai eri palloilulajien v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis has been to examine the different teaching styles that football coaches employ in youth training. The objective was to find out what teaching styles coaches tend to use, and which factors affect the use of teaching styles that coaches have chosen. Research material consisted of six football trainings of 14 to 17 years old boys or girls, where four different coaches and their assistant coaches were observed by qualitative methods. In addition, semi-structured interviews were arranged with the coaches after the trainings to determine the underlying reasons for using specific teaching styles. Content analysis was performed by data-driven and theory-driven method, in which theoretical basis consisted of Mosston & Ashworth (2008) teaching styles along with Finnish FA\u00b4s (2021a) teaching styles of football coach.\nThe research results show that coaches use teaching styles rather widely. The usage of so-called teacher-led styles and learner-centered styles was divided quite evenly but slightly more amount of time was allocated to learner-centered styles. The most used teacher-led styles were command and practise style whereas the most used learner-centered styles were convergent discovery, divergent discovery, and collaborative learning. Application of different styles was divided strongly, in a way that football-specific exercises were mostly directed with learner-centered styles, while physical exercises were directed with teacher-led methods. Coaches also used combinations of these styles and their feedback. The reasons for application of specific styles were found out to be for example coach\u00b4s personal habits, development of thinking process of the players, preparation for games and enhancing the performance of the players in changing environment. \nIn conclusion, it can be noticed that coaches use different teaching methods in youth football trainings when, they also pay attention to different learning stimuli. Different teaching styles were chosen based on different exercises and their objectives, but also based on the typical coaching style and number of coaches available for training event. \tTopics for further research could examine, for example, how teaching styles vary between winter off-season and summer in-season, between boys\u2019 and girls\u2019 or between different ballgames.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-30T09:20:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-30T09:20:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmentajien opetustyylien k\u00e4ytt\u00f6 nuorten jalkapalloharjoituksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108304686", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jalkapallo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77599
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5113672f-d312-4e41-a132-4ec640e4508c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108304686.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahelin, Risto Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa opetustyylit Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 harjoitteet jalkapallo valmennus harjoitukset
title Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_full Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_fullStr Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_full_unstemmed Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_short Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_sort valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
title_txtP Valmentajien opetustyylien käyttö nuorten jalkapalloharjoituksissa
topic opetustyylit Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 harjoitteet jalkapallo valmennus harjoitukset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education harjoitteet harjoitukset jalkapallo opetustyylit valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77599 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108304686
work_keys_str_mv AT kahelinristo valmentajienopetustyylienkäyttönuortenjalkapalloharjoituksissa