Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe

Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska kirjallisuus on yksi saksa vieraana kielenä -oppiaineen pääalueista, tulisi myös saks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huupponen, Eeva
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77594
_version_ 1826225728100761600
author Huupponen, Eeva
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huupponen, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huupponen, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huupponen, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska kirjallisuus on yksi saksa vieraana kielenä -oppiaineen pääalueista, tulisi myös saksan opetuksessa huomioida kirjallisuuden tärkeys ja sen tarjoamat monenlaiset mahdollisuudet. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, kohtaavatko opettajan asettamat oppimistavoitteet ja oppilaiden oppimiskokemukset toisensa, vai onko niiden välillä eroja. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen kirjallisuuspedagogiikkaan, kirjallisuuden käyttöön vieraan kielen opetuksessa sekä kirjallisuuden käyttöä puoltaviin tekijöihin. Lukioiden opetussuunnitelman sisältöä tarkastellaan vieraiden kielen osalta: kehotetaanko vieraissa kielissä kirjallisuuden käyttöön? Tutkimusmetodina on käytetty laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen materiaalina ovat Die Welle -kirjaprojektin johdantoluennot, oppilaiden ryhmäkeskustelut, opettajan haastattelu sekä oppilaille teetetyn kyselylomakkeen vastaukset. Tuloksista nousivat vahvasti esille opettajan tavoitteiden ja oppilaiden oppimiskokemusten samankaltaisuus. Tavoiteltuja aihepiirejä olivat muun muassa kielellinen ja kirjallinen kehitys, tietoisuus teoksesta sekä ajattelun kehitys. Oppimiskokemuksissaan oppilaat korostivat näiden kerrytettyjen taitojen lisäksi myös henkilökohtaista luottamusta omiin taitoihin ja onnistumisen kokemuksia saksankielisen romaanin lukemisessa. Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että kirjallisuusprojektin kautta saavutettiin ja opittiin monenlaisia taitoja. Oppilaat korostivat myös motivaation kasvua vieraskielisten tekstien lukemiseen, minkä voi nähdä positiivisena kannanottona myös myöhempää kirjallisuuden käyttöä varten kaikkien vieraiden kielten opetuksessa.
first_indexed 2021-08-30T20:01:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huupponen, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-30T09:06:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-30T09:06:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77594", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen er\u00e4\u00e4ss\u00e4 suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehty\u00e4 Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska kirjallisuus on yksi saksa vieraana kielen\u00e4 -oppiaineen p\u00e4\u00e4alueista, tulisi my\u00f6s saksan opetuksessa huomioida kirjallisuuden t\u00e4rkeys ja sen tarjoamat monenlaiset mahdollisuudet.\nTutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kohtaavatko opettajan asettamat oppimistavoitteet ja oppilaiden oppimiskokemukset toisensa, vai onko niiden v\u00e4lill\u00e4 eroja. Tutkielman teoreettinen viitekehys sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 katsauksen kirjallisuuspedagogiikkaan, kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vieraan kielen opetuksessa sek\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 puoltaviin tekij\u00f6ihin. Lukioiden opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tarkastellaan vieraiden kielen osalta: kehotetaanko vieraissa kieliss\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n? Tutkimusmetodina on k\u00e4ytetty laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksen materiaalina ovat Die Welle -kirjaprojektin johdantoluennot, oppilaiden ryhm\u00e4keskustelut, opettajan haastattelu sek\u00e4 oppilaille teetetyn kyselylomakkeen vastaukset. \nTuloksista nousivat vahvasti esille opettajan tavoitteiden ja oppilaiden oppimiskokemusten samankaltaisuus. Tavoiteltuja aihepiirej\u00e4 olivat muun muassa kielellinen ja kirjallinen kehitys, tietoisuus teoksesta sek\u00e4 ajattelun kehitys. Oppimiskokemuksissaan oppilaat korostivat n\u00e4iden kerrytettyjen taitojen lis\u00e4ksi my\u00f6s henkil\u00f6kohtaista luottamusta omiin taitoihin ja onnistumisen kokemuksia saksankielisen romaanin lukemisessa. Tutkimustuloksista on p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 kirjallisuusprojektin kautta saavutettiin ja opittiin monenlaisia taitoja. Oppilaat korostivat my\u00f6s motivaation kasvua vieraskielisten tekstien lukemiseen, mink\u00e4 voi n\u00e4hd\u00e4 positiivisena kannanottona my\u00f6s my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten kaikkien vieraiden kielten opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-30T09:06:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-30T09:06:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuus vieraan kielen opetuksessa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DaF", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Die Welle", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung \u00fcber das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108304681", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77594
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f56355c-7b75-4f4e-a51a-2b0fffbfe407\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108304681.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huupponen, Eeva Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe kirjallisuus vieraan kielen opetuksessa DaF Die Welle Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppikirjat saksan kieli vieraat kielet kirjallisuus
title Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
title_full Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
title_fullStr Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
title_full_unstemmed Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
title_short Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts
title_sort lernerfahrungen und lernziele mit der verwendung eines buchprojekts eine falluntersuchung über das buchprojekt die welle im daf unterricht in einer finnischen gymnasialen oberstufe
title_sub eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
title_txtP Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
topic kirjallisuus vieraan kielen opetuksessa DaF Die Welle Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppikirjat saksan kieli vieraat kielet kirjallisuus
topic_facet 308 DaF Die Welle German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kirjallisuus kirjallisuus vieraan kielen opetuksessa oppikirjat saksan kieli vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77594 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108304681
work_keys_str_mv AT huupponeneeva lernerfahrungenundlernzielemitderverwendungeinesbuchprojektseinefalluntersuchungub