Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla

Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetuksen työkaluna inkluusioluokkia opettaessa. Tutkimus ottaa myös kantaa siihen, mitk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hansson, Julia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77506
_version_ 1826225730451668992
author Hansson, Julia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hansson, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hansson, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hansson, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetuksen työkaluna inkluusioluokkia opettaessa. Tutkimus ottaa myös kantaa siihen, mitkä ovat kuvatukimenetelmän hyvät ja huonot puolet ja mitä kannattaa ottaa huomioon kuvatukea hyödyntävää opetusta suunnitellessa ja käytettäessä. Tutkimus on laadullinen, empiirinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tänä päivänä ei ole realistista ajatella, etteikö aineenopettaja tulisi omissa opetusryhmissään koskaan kohtaamaan oppilaita, joilla on eriasteisia erityistarpeita. Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että inkluusioluokka on opettajalle haasteellinen pedagoginen yhtälö. Työelämässä opettaja tarvitsee ennen kaikkea käytännönläheistä tietoa. Multimodaalinen tapa opettaa palvelee mahdollisimman monia oppilaita, mutta aineisto paljasti toisaalta inklusoitujen oppilaiden tarvitsevan hyvin selkeitä ohjeita toimiakseen odotetulla tavalla. Uuden työtavan käyttöönotto on aina prosessi, jossa kokeilun, muokkaamisen ja soveltamisen kautta muodostetaan ajan myötä vakiintunut tapa toimia, myös kuvatuen käyttöönoton tapauksessa. Kun oppitunnin sisällön vaiheet ovat oppilailla tiedossa, luodaan kaikille oppilaille parempi ja turvallisempi oppimisympäristö ja annetaan paremmat edellytykset oppimisen onnistumiselle. Jokaisen oppilaan oppimista voi tehostaa ja edesauttaa toimivalla struktuurilla. Kuvatuen käyttö on yksi tapa lisätä struktuuria opetukseen. Kuvatuki voi olla hyödyllinen työkalu musiikinopettajalle, mikäli muut opetuksen rakenteet tukevat kuvatuen käyttöön ottamista. Se ei yksinään muuta opetustilanteita merkittävällä tavalla, mutta voi tehostaa oppimista sillä ehdolla, että muut oppimisjärjestelyt ovat kunnossa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hansson, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-27T05:41:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-27T05:41:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkimus k\u00e4sittelee kuvatuen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kuvatukea on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 musiikinopetuksen\nty\u00f6kaluna inkluusioluokkia opettaessa. Tutkimus ottaa my\u00f6s kantaa siihen, mitk\u00e4 ovat kuvatukimenetelm\u00e4n hyv\u00e4t ja\nhuonot puolet ja mit\u00e4 kannattaa ottaa huomioon kuvatukea hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta suunnitellessa ja k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4.\nTutkimus on laadullinen, empiirinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteit\u00e4.\nT\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ei ole realistista ajatella, etteik\u00f6 aineenopettaja tulisi omissa opetusryhmiss\u00e4\u00e4n koskaan kohtaamaan\noppilaita, joilla on eriasteisia erityistarpeita. Tutkimuksen tulosten perusteella k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 inkluusioluokka on\nopettajalle haasteellinen pedagoginen yht\u00e4l\u00f6. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 opettaja tarvitsee ennen kaikkea k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4 tietoa.\nMultimodaalinen tapa opettaa palvelee mahdollisimman monia oppilaita, mutta aineisto paljasti toisaalta\ninklusoitujen oppilaiden tarvitsevan hyvin selkeit\u00e4 ohjeita toimiakseen odotetulla tavalla. Uuden ty\u00f6tavan\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto on aina prosessi, jossa kokeilun, muokkaamisen ja soveltamisen kautta muodostetaan ajan my\u00f6t\u00e4\nvakiintunut tapa toimia, my\u00f6s kuvatuen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton tapauksessa.\nKun oppitunnin sis\u00e4ll\u00f6n vaiheet ovat oppilailla tiedossa, luodaan kaikille oppilaille parempi ja turvallisempi\noppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja annetaan paremmat edellytykset oppimisen onnistumiselle. Jokaisen oppilaan oppimista voi\ntehostaa ja edesauttaa toimivalla struktuurilla. Kuvatuen k\u00e4ytt\u00f6 on yksi tapa lis\u00e4t\u00e4 struktuuria opetukseen.\nKuvatuki voi olla hy\u00f6dyllinen ty\u00f6kalu musiikinopettajalle, mik\u00e4li muut opetuksen rakenteet tukevat kuvatuen\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ottamista. Se ei yksin\u00e4\u00e4n muuta opetustilanteita merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla, mutta voi tehostaa oppimista sill\u00e4\nehdolla, ett\u00e4 muut oppimisj\u00e4rjestelyt ovat kunnossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-27T05:41:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-27T05:41:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvatuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sovelletun kuvatuen k\u00e4yt\u00f6n mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108274669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77506
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/279f4840-51e1-425e-b5d5-9de71e834946\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108274669.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hansson, Julia Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla kuvatuki Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio musiikki erityiskasvatus erityisoppilaat opetus eriyttäminen musiikkikasvatus erityisopetus oppilaat musiikkiterapia
title Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_full Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_fullStr Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_full_unstemmed Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_short Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_sort sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
title_txtP Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
topic kuvatuki Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio musiikki erityiskasvatus erityisoppilaat opetus eriyttäminen musiikkikasvatus erityisopetus oppilaat musiikkiterapia
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erityiskasvatus erityisopetus erityisoppilaat eriyttäminen inkluusio kuvatuki musiikki musiikkikasvatus musiikkiterapia opetus oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77506 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108274669
work_keys_str_mv AT hanssonjulia sovelletunkuvatuenkäytönmahdollisuudetalakouluninkluusioluokanmusiikintunneilla