Työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työstä irrottautumisen yhteys työn psykologiseen tuottavuuteen koulupsykologeilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan sekä työstä irrottautumisen yhteyttä työn psykologiseen tuottavuuteen koulupsykologeilla. Aineistona oli keväällä 2014 toteutettu Koulupsykologien työhyvinvointi –kysely. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui 27...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sarome, Päivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77489
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan sekä työstä irrottautumisen yhteyttä työn psykologiseen tuottavuuteen koulupsykologeilla. Aineistona oli keväällä 2014 toteutettu Koulupsykologien työhyvinvointi –kysely. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui 270 Psykologiliittoon kuuluvaa koulupsykologia. Lineaarinen regressioanalyysi ja mediaattoriasetelma osoittivat, että työstä irrottautuminen toimi välittävänä tekijänä työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työn psykologisen tuottavuuden välillä. Tarkasteltaessa taustatekijöiden vaikutusta tutkittuihin ilmiöihin, iän – ja tämän myötä elämänkokemuksen sekä ammatillisen kokemuksen – merkitys nousi keskeiseksi tekijäksi sekä paremman työstä irrottautumisen että paremman työn tuottavuuden suhteen. Työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työstä irrottautumisen myötä mahdollistuu optimaalinen koulupsykologityön psykologinen tuottavuus, josta on paitsi subjektiivista hyötyä työntekijälle itselleen, myös objektiivista hyötyä työyhteisölle ja laajemmin varsinaiselle opiskeluhuoltotyölle. Koulupsykologityön psykologista tuottavuutta tukemaan olisi tärkeä valjastaa riittävä koulupsykologien keskinäinen kollegiaalinen tuki ja kokeneempien koulupsykologien tarjoama mentorointi, ammattitaitoinen työnohjaus sekä ennaltaehkäisevällä tavalla toimiva työterveyshuolto.