”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista

Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savikuja, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77479
_version_ 1826225679571615744
author Savikuja, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savikuja, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savikuja, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savikuja, Veera
datasource_str_mv jyx
description Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (N=16), jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2017-2019 osana Erityisopettajien konsultatiivinen työ- hanketta (Vehkakoski 2017-2022). Tutkimustulosten perusteella erityisopettajien kokemukset haasteista olivat moninaisia ja monisyisiä. Niitä olivat epärealistisiin odotuksiin liittyvät haasteet, epäselvään työnkuvaan ja puutteelliseen perehdytykseen liittyvät haasteet, niukkoihin resursseihin liittyvät haasteet, kielteisiin asenteisiin ja sitoutumattomuuteen liittyvät haasteet sekä sensitiivisyyden vaatimuksiin liittyvät haasteet. Haasteista osa edusti organisatorisia, osa asiakkaisiin liittyviä sekä osa erityisopettajaan itseensä paikantuvia pulmia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa saatua tietoa konsultatiivisen työn haasteista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tarvittavat resurssit, sopimukset ja työn organisointikäytännöt erityisopettajien konsultoivan työn toteuttamiseksi ovat edelleen puutteellisia. Siten erityisesti perusopetuksessa tarvitaan edelleen konsultatiivisen työotteen ja sen käytäntöjen kehittämistä sekä konsultaation merkityksen kirkastamista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savikuja, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-25T06:55:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-25T06:55:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77479", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erityisopettajien toteuttama konsultointi sek\u00e4 muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen ty\u00f6ote tulee tulevaisuudessa n\u00e4kym\u00e4\u00e4n erityisopettajan ty\u00f6ss\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen ty\u00f6h\u00f6n sis\u00e4ltyvist\u00e4 haasteista. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (N=16), jotka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisesti. Haastatteluaineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2017-2019 osana Erityisopettajien konsultatiivinen ty\u00f6- hanketta (Vehkakoski 2017-2022).\r\nTutkimustulosten perusteella erityisopettajien kokemukset haasteista olivat moninaisia ja monisyisi\u00e4. Niit\u00e4 olivat ep\u00e4realistisiin odotuksiin liittyv\u00e4t haasteet, ep\u00e4selv\u00e4\u00e4n ty\u00f6nkuvaan ja puutteelliseen perehdytykseen liittyv\u00e4t haasteet, niukkoihin resursseihin liittyv\u00e4t haasteet, kielteisiin asenteisiin ja sitoutumattomuuteen liittyv\u00e4t haasteet sek\u00e4 sensitiivisyyden vaatimuksiin liittyv\u00e4t haasteet. Haasteista osa edusti organisatorisia, osa asiakkaisiin liittyvi\u00e4 sek\u00e4 osa erityisopettajaan itseens\u00e4 paikantuvia pulmia.\r\nTutkimuksen tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa saatua tietoa konsultatiivisen ty\u00f6n haasteista. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 tarvittavat resurssit, sopimukset ja ty\u00f6n organisointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t erityisopettajien konsultoivan ty\u00f6n toteuttamiseksi ovat edelleen puutteellisia. Siten erityisesti perusopetuksessa tarvitaan edelleen konsultatiivisen ty\u00f6otteen ja sen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 konsultaation merkityksen kirkastamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-08-25T06:55:54Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-25T06:55:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi mulla mit\u00e4\u00e4n taikapulveria oo.\u201d : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen ty\u00f6h\u00f6n sis\u00e4ltyvist\u00e4 haasteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108254643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsultointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77479
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savikuja, Veera ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat erityisopetus konsultointi haasteet (ongelmat)
title ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_full ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_fullStr ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_full_unstemmed ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_short ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.”
title_sort ei mulla mitään taikapulveria oo erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_sub erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
title_txtP ”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat erityisopetus konsultointi haasteet (ongelmat)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus haasteet (ongelmat) konsultointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77479 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108254643
work_keys_str_mv AT savikujaveera eimullamitääntaikapulveriaooerityisopettajienkokemuksiakonsultatiiviseentyöhönsisä