”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista

Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savikuja, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77479
Kuvaus
Yhteenveto:Erityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (N=16), jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2017-2019 osana Erityisopettajien konsultatiivinen työ- hanketta (Vehkakoski 2017-2022). Tutkimustulosten perusteella erityisopettajien kokemukset haasteista olivat moninaisia ja monisyisiä. Niitä olivat epärealistisiin odotuksiin liittyvät haasteet, epäselvään työnkuvaan ja puutteelliseen perehdytykseen liittyvät haasteet, niukkoihin resursseihin liittyvät haasteet, kielteisiin asenteisiin ja sitoutumattomuuteen liittyvät haasteet sekä sensitiivisyyden vaatimuksiin liittyvät haasteet. Haasteista osa edusti organisatorisia, osa asiakkaisiin liittyviä sekä osa erityisopettajaan itseensä paikantuvia pulmia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa saatua tietoa konsultatiivisen työn haasteista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tarvittavat resurssit, sopimukset ja työn organisointikäytännöt erityisopettajien konsultoivan työn toteuttamiseksi ovat edelleen puutteellisia. Siten erityisesti perusopetuksessa tarvitaan edelleen konsultatiivisen työotteen ja sen käytäntöjen kehittämistä sekä konsultaation merkityksen kirkastamista.