Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisesta 0-6-vuotiaiden päiväkotiryhmissä

Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa kasvattajille välineitä kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nenonen, Julia, Lokka, Venla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77478
Description
Summary:Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa kasvattajille välineitä kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille ajankohtaista kokemustietoa käytössä olevista kirjallisuuskasvatusmenetelmistä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineiston keruu tapahtui avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä kyselyllä. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 15:sta eri puolilla Suomea työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista. Analysoimme aineiston aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Loimme aineiston pohjalta yhteensä kahdeksan pääteemaa. Kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen liittyen pääteemoiksi muodostuivat spontaanit hetket, suunnitelmallisuus, pienryhmätoiminta ja yhteisöllinen lukeminen. Kirjallisuuskasvatuksen merkitysten kokonaisuuteen puolestaan sisältyivät kirjallisuuskasvatus oppimisen välineenä sekä merkitys itseisarvoisena oppimisen alueena. Kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen liittyvien haasteiden kokonaisuuteen lukeutuivat kasvattajan suhtautuminen ja osaaminen sekä arjen ennustamattomuus. Tutkimustuloksissa korostuu se, että kirjallisuuskasvatuksen toteuttaminen rakentuu useista eri tekijöistä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kirjallisuuden rooli sekä esteettisestä näkökulmasta elämysten tarjoajana että erilaisten taitojen kehittäjänä kulkevat varhaiskasvatuksessa käsi kädessä, eikä niitä voida selkeästi erottaa toisistaan.