”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia henkilöillä on follow along videotallenteisiin perustuvaan ohjattuun opetukseen osallistumisesta käsinseisontataidon harjoittelussa. Kohderyhmänä toimi liikuntatieteellisen tiedekunnan 17 viikon mittaiseen tutkimusprojektiin ”Taitoharjoitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuoriainen, Antti
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77466
_version_ 1828193065423077376
author Vuoriainen, Antti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuoriainen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuoriainen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuoriainen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia henkilöillä on follow along videotallenteisiin perustuvaan ohjattuun opetukseen osallistumisesta käsinseisontataidon harjoittelussa. Kohderyhmänä toimi liikuntatieteellisen tiedekunnan 17 viikon mittaiseen tutkimusprojektiin ”Taitoharjoittelutauon vaikutus käsinseisontataidon pysyvyyteen” osallistuneet henkilöt. Tutkimuksestani hyötyvät video-opetuksesta ja taitoharjoittelusta kiinnostuneet. Aiempia tutkimuksia käsinseisontataidon harjoittelusta follow along-videotallenteiden pohjalta ei ole vielä tehty. Tutkimukseni otteena toimi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys ja tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin kolmella kyselyllä sekä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yhteensä tutkimukseen osallistuneita oli kahdeksan. Kaikki interventioon osallistuneet olivat täysi-ikäisiä. Neljä osallistujaa vastasi kyselyihin ja osallistui haastatteluun. Neljä muuta tutkimukseen osallistunutta henkilöä vastasi vain kyselyihin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä. Aineistosta nousi kaksi selkeää teemaa: Follow along videotallenteiden käytön edut ja haitat käsinseisonnan harjoittelun yhteydessä. Teemat jakautuivat vielä pienempiin alaluokkiin kuten palautteen saamiseen ohjaajalta ja harjoitteluturvallisuuteen. Tuloksista ilmenee, että follow along videotallenteiden käyttö soveltui erinomaisesti käsinseisontataidon opetuksessa hyödynnettäväksi menetelmäksi. Menetelmän suurimmat edut liittyivät sen tarjoamaan autonomiaan harjoittelun ajoittamisessa sekä rytmityksessä. Itsevarmuus harjoitella käsinseisontataitoa yksin kehittyi etenkin vähemmän käsinseisontaa aiemmin harjoitelleilla osallistujilla. Menetelmän heikkouksiksi voidaan lukea vähäinen mahdollisuus saada palautetta ohjaajalta. Videotallenteita käytettäessä on syytä pohtia, milloin saman videon käyttäminen useampaan kertaan on perusteltua? Videotallenteiden käyttöä motoristen taitojen harjoittamiseen harkitsevan opettajan on oltava motorisen oppimisen teoriasta perillä. The purpose of this thesis was to find out what kind of experiences learners have of participating in handstand lessons based on follow along video recordings. The target group consisted of Department of Sports 17-week long intervention study’s “Skill practice intermission’s effect on handstand skill” participants. All participants were over 18-years old and had varying backgrounds in handstand training. Study benefits all who are interested in the uses of follow along video recordings as a motor skill teaching tool and those who are creating follow along videos for varying audiences. This study was first of its kind. Qualitive methods were used to gather and analyze the study’s data. Research approach was a phenomenological-hermeneutic framework. In this thesis, it meant finding out the individual experiences of the participants about practing handstand with follow along videos as a primary teaching tool. Data for this study was collected using three surveys consisting of open-ended questions and via half structured thematic interviews. All eight adult participants answered to all surveys. Four participants also participated in the interviews. All the data was analyzed using data-driven content analysis. Two main themes rose from the analysis: The benefits and detriments of using follow along videos as a handstand teaching method. These two themes were split to smaller categories such as receiving feedback and the improvement of self-confidence. The results show that follow along videos worked extremely well as a handstand teaching method. The greatest advantages this method were connected to the huge amounts of autonomy it provides to learners. Practicing alone with only a video record was reported to boost self-confidence especially with participants, who had little to no experience of practing handstand before the intervention study. More experienced participants reported less improvement with their handstand skill. The nonexistent amount of feedback from the teacher during practice sessions was reported to be the biggest single detriment of follow along video records. It is worthwhile to consider also, when the use of same video is purposeful? Using follow along video recordings as a teaching tool in the context of motor learning, requires great amount of knowledge about motor learning theory from the instructor.
first_indexed 2024-09-11T08:51:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikinaro-Johansson, Pilvikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuoriainen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-24T06:02:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-24T06:02:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia henkil\u00f6ill\u00e4 on follow along videotallenteisiin perustuvaan ohjattuun opetukseen osallistumisesta k\u00e4sinseisontataidon harjoittelussa. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 toimi liikuntatieteellisen tiedekunnan 17 viikon mittaiseen tutkimusprojektiin \u201dTaitoharjoittelutauon vaikutus k\u00e4sinseisontataidon pysyvyyteen\u201d osallistuneet henkil\u00f6t. Tutkimuksestani hy\u00f6tyv\u00e4t video-opetuksesta ja taitoharjoittelusta kiinnostuneet. Aiempia tutkimuksia k\u00e4sinseisontataidon harjoittelusta follow along-videotallenteiden pohjalta ei ole viel\u00e4 tehty. \nTutkimukseni otteena toimi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys ja tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Aineisto ker\u00e4ttiin kolmella kyselyll\u00e4 sek\u00e4 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yhteens\u00e4 tutkimukseen osallistuneita oli kahdeksan. Kaikki interventioon osallistuneet olivat t\u00e4ysi-ik\u00e4isi\u00e4. Nelj\u00e4 osallistujaa vastasi kyselyihin ja osallistui haastatteluun. Nelj\u00e4 muuta tutkimukseen osallistunutta henkil\u00f6\u00e4 vastasi vain kyselyihin. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmill\u00e4. Aineistosta nousi kaksi selke\u00e4\u00e4 teemaa: Follow along videotallenteiden k\u00e4yt\u00f6n edut ja haitat k\u00e4sinseisonnan harjoittelun yhteydess\u00e4. Teemat jakautuivat viel\u00e4 pienempiin alaluokkiin kuten palautteen saamiseen ohjaajalta ja harjoitteluturvallisuuteen.\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 follow along videotallenteiden k\u00e4ytt\u00f6 soveltui erinomaisesti k\u00e4sinseisontataidon opetuksessa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi menetelm\u00e4ksi. Menetelm\u00e4n suurimmat edut liittyiv\u00e4t sen tarjoamaan autonomiaan harjoittelun ajoittamisessa sek\u00e4 rytmityksess\u00e4. Itsevarmuus harjoitella k\u00e4sinseisontataitoa yksin kehittyi etenkin v\u00e4hemm\u00e4n k\u00e4sinseisontaa aiemmin harjoitelleilla osallistujilla. Menetelm\u00e4n heikkouksiksi voidaan lukea v\u00e4h\u00e4inen mahdollisuus saada palautetta ohjaajalta. Videotallenteita k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 on syyt\u00e4 pohtia, milloin saman videon k\u00e4ytt\u00e4minen useampaan kertaan on perusteltua? Videotallenteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 motoristen taitojen harjoittamiseen harkitsevan opettajan on oltava motorisen oppimisen teoriasta perill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis was to find out what kind of experiences learners have of participating in handstand lessons based on follow along video recordings. The target group consisted of Department of Sports 17-week long intervention study\u2019s \u201cSkill practice intermission\u2019s effect on handstand skill\u201d participants. All participants were over 18-years old and had varying backgrounds in handstand training. Study benefits all who are interested in the uses of follow along video recordings as a motor skill teaching tool and those who are creating follow along videos for varying audiences. This study was first of its kind.\nQualitive methods were used to gather and analyze the study\u2019s data. Research approach was a phenomenological-hermeneutic framework. In this thesis, it meant finding out the individual experiences of the participants about practing handstand with follow along videos as a primary teaching tool. Data for this study was collected using three surveys consisting of open-ended questions and via half structured thematic interviews. All eight adult participants answered to all surveys. Four participants also participated in the interviews. All the data was analyzed using data-driven content analysis. Two main themes rose from the analysis: The benefits and detriments of using follow along videos as a handstand teaching method. These two themes were split to smaller categories such as receiving feedback and the improvement of self-confidence.\nThe results show that follow along videos worked extremely well as a handstand teaching method. The greatest advantages this method were connected to the huge amounts of autonomy it provides to learners. Practicing alone with only a video record was reported to boost self-confidence especially with participants, who had little to no experience of practing handstand before the intervention study. More experienced participants reported less improvement with their handstand skill. The nonexistent amount of feedback from the teacher during practice sessions was reported to be the biggest single detriment of follow along video records. It is worthwhile to consider also, when the use of same video is purposeful? Using follow along video recordings as a teaching tool in the context of motor learning, requires great amount of knowledge about motor learning theory from the instructor.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-24T06:02:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-24T06:02:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Follow-along video-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKukaan ei voi antaa sit\u00e4 taitoa sulle\u201d : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta k\u00e4sinseisonnan harjoittelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108244629", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sinseisonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77466
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/191b82a6-c276-4c6e-b42b-bf522fdabc5c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108244629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuoriainen, Antti ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa Follow-along video-opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 käsinseisonta kokemukset opetus motoriset taidot interventio
title ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_full ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_fullStr ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_full_unstemmed ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_short ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle”
title_sort kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle kokemuksia follow along video opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_sub kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
title_txtP ”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
topic Follow-along video-opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 käsinseisonta kokemukset opetus motoriset taidot interventio
topic_facet 502 Follow-along video-opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education interventio kokemukset käsinseisonta motoriset taidot opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77466 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108244629
work_keys_str_mv AT vuoriainenantti kukaaneivoiantaasitätaitoasullekokemuksiafollowalongvideoopetukseenosallistumise