Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä alakoulun oppilaat tuovat kouluympäristöstä esille....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahonen, Netta, Hämäläinen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77436
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä alakoulun oppilaat tuovat kouluympäristöstä esille. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin vertaiset ja opettajat liittyvät oppilaiden emotionaalisen turvallisuuteen sekä selvittää, millaisia keinoja opettajilla on emotionaalisen turvallisuuden edistämiseksi kouluympäristössä. Tutkimuksen teoreettinen pohja rakentui emotionaalisen turvallisuuden osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sekä teorialähtöistä sisällönanalyysia että aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että emotionaaliseen turvallisuuden kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat kiusaaminen, osallisuuden kokemus, kouluympäristön ilmapiiri, fyysisen koskemattomuuden kunnioittaminen, vertaisten välinen toiminta ja vuorovaikutus. Lisäksi opettajan olemus, läsnäolo, johdonmukaisuus ja vuorovaikutus oppilaiden kanssa liittyvät oppilaan kokemukseen emotionaalisesta turvallisuudesta. Tutkimuksesta selvisi, että opettajan on mahdollista edistää oppilaan emotionaalista turvallisuutta kouluympäristössä erilaisten vuorovaikutukseen, opettajien toimintatapoihin ja opettajan ammattietiikkaan liittyvien keinojen avulla. Tutkimuksen mukaan emotionaalisen turvallisuuden merkitys kouluympäristössä on keskeinen.