Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa

Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla kartoitin, kuinka työelämässä toimivat peruskoulun ja lukion musiikinopetta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Voutilainen, Anna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77410
_version_ 1828193065389522944
author Voutilainen, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Voutilainen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Voutilainen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Voutilainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla kartoitin, kuinka työelämässä toimivat peruskoulun ja lukion musiikinopettajat ymmärtävät termit opetussuunnitelman ja musiikinopetuksen sekä yleisesti koulun kontekstissa. Halusin myös kuulla opettajien kokemuksia myötätunnon ja empatian mahdollisesta näkymisestä sekä vaikutuksesta musiikintunneilla. Samalla tutkielmani pyrki aineistoa, aiempia tutkimuksia sekä kasvatuseettisiä näkökulmia soveltaen normatiivisesti pohtimaan, mitä empatialla ja myötätunnolla tulisi musiikkikasvatuskontekstissa tarkoittaa. Tutkimukseni tarkoitus ohjasi minua alusta lähtien laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen. Toteutin aineiston keräämisen puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui kaksi alakoulun, kaksi yläkoulun ja kaksi lukion musiikinopettajaa. Haastateltavien erilaiset taustat sekä vaihtelu työvuosien määrässä rikastuttivat analyysivaihetta. Analyysimenetelmänäni käytin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopettajat käsittivät empatian samoin kuten käsite alan teoreettisessa viitekehyksessä on ilmaistu. On kuitenkin todettava, että myötätunnon sekä empatian käsitteet saattoivat sekoittua toisiinsa, eikä eroa niiden välillä nähty monenkaan haastateltavan kohdalla. Kaikissa vastauksissa empatia ja myötätunto nähtiin suhteessa toisiin ihmisiin. Tämän tutkielmani tulokset osoittavat, että myötätunto ja empatia näkyvät arjessamme jatkuvasti. Myötätuntoa pystyy opettamaan ja oppimaan, me kykenemme kehittämään itseämme ja toisiamme empaattisempaan suuntaan. Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että erityisesti musiikin oppiaineella on merkittävät puitteet juuri näiden tunnetaitojen opettamisessa. Kaikki informantit kokivat empatiataitojen merkityksen tärkeänä laajemminkin elämässä. Vastauksissa korostui empatiataitojen merkitys yhdessä toimimisen sekä hyvinvoinnin näkökulmasta.
first_indexed 2021-08-18T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ala-Ruona, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Voutilainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-18T06:35:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-18T06:35:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77410", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sek\u00e4 opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisiss\u00e4 tavoitteissa mainittua my\u00f6t\u00e4tunnon ja empatian k\u00e4sitett\u00e4. Tutkimukseni avulla kartoitin, kuinka ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 toimivat peruskoulun ja lukion musiikinopettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t termit opetussuunnitelman ja musiikinopetuksen sek\u00e4 yleisesti koulun kontekstissa. Halusin my\u00f6s kuulla opettajien kokemuksia my\u00f6t\u00e4tunnon ja empatian mahdollisesta n\u00e4kymisest\u00e4 sek\u00e4 vaikutuksesta musiikintunneilla. Samalla tutkielmani pyrki aineistoa, aiempia tutkimuksia sek\u00e4 kasvatuseettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia soveltaen normatiivisesti pohtimaan, mit\u00e4 empatialla ja my\u00f6t\u00e4tunnolla tulisi musiikkikasvatuskontekstissa tarkoittaa.\n\nTutkimukseni tarkoitus ohjasi minua alusta l\u00e4htien laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen. Toteutin aineiston ker\u00e4\u00e4misen puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui kaksi alakoulun, kaksi yl\u00e4koulun ja kaksi lukion musiikinopettajaa. Haastateltavien erilaiset taustat sek\u00e4 vaihtelu ty\u00f6vuosien m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 rikastuttivat analyysivaihetta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4ni k\u00e4ytin laadullisen tutkimuksen aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopettajat k\u00e4sittiv\u00e4t empatian samoin kuten k\u00e4site alan teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 on ilmaistu. On kuitenkin todettava, ett\u00e4 my\u00f6t\u00e4tunnon sek\u00e4 empatian k\u00e4sitteet saattoivat sekoittua toisiinsa, eik\u00e4 eroa niiden v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4hty monenkaan haastateltavan kohdalla. Kaikissa vastauksissa empatia ja my\u00f6t\u00e4tunto n\u00e4htiin suhteessa toisiin ihmisiin. T\u00e4m\u00e4n tutkielmani tulokset osoittavat, ett\u00e4 my\u00f6t\u00e4tunto ja empatia n\u00e4kyv\u00e4t arjessamme jatkuvasti. My\u00f6t\u00e4tuntoa pystyy opettamaan ja oppimaan, me kykenemme kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n itse\u00e4mme ja toisiamme empaattisempaan suuntaan. Haastateltavat olivat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 erityisesti musiikin oppiaineella on merkitt\u00e4v\u00e4t puitteet juuri n\u00e4iden tunnetaitojen opettamisessa. Kaikki informantit kokivat empatiataitojen merkityksen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 laajemminkin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Vastauksissa korostui empatiataitojen merkitys yhdess\u00e4 toimimisen sek\u00e4 hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-18T06:35:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-18T06:35:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia empatiasta ja my\u00f6t\u00e4tunnosta sek\u00e4 niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108184573", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "my\u00f6t\u00e4tuntouupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77410
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2cf42cbd-c467-481a-adc0-7bcbceff7c8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108184573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Voutilainen, Anna Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa Musiikkikasvatus Music Education 3052 kasvatus etiikka arvot musiikki opetus empatia tunnetaidot musiikinopettajat opetussuunnitelmat vuorovaikutus opettajat myötätuntouupumus musiikkikasvatus
title Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_full Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_fullStr Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_short Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_sort musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
title_txtP Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 kasvatus etiikka arvot musiikki opetus empatia tunnetaidot musiikinopettajat opetussuunnitelmat vuorovaikutus opettajat myötätuntouupumus musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arvot empatia etiikka kasvatus musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus myötätuntouupumus opettajat opetus opetussuunnitelmat tunnetaidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77410 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108184573
work_keys_str_mv AT voutilainenanna musiikinopettajienkäsityksiäjakokemuksiaempatiastajamyötätunnostasekäniidenasema