Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa

Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla kartoitin, kuinka työelämässä toimivat peruskoulun ja lukion musiikinopetta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Voutilainen, Anna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77410
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla kartoitin, kuinka työelämässä toimivat peruskoulun ja lukion musiikinopettajat ymmärtävät termit opetussuunnitelman ja musiikinopetuksen sekä yleisesti koulun kontekstissa. Halusin myös kuulla opettajien kokemuksia myötätunnon ja empatian mahdollisesta näkymisestä sekä vaikutuksesta musiikintunneilla. Samalla tutkielmani pyrki aineistoa, aiempia tutkimuksia sekä kasvatuseettisiä näkökulmia soveltaen normatiivisesti pohtimaan, mitä empatialla ja myötätunnolla tulisi musiikkikasvatuskontekstissa tarkoittaa. Tutkimukseni tarkoitus ohjasi minua alusta lähtien laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen. Toteutin aineiston keräämisen puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui kaksi alakoulun, kaksi yläkoulun ja kaksi lukion musiikinopettajaa. Haastateltavien erilaiset taustat sekä vaihtelu työvuosien määrässä rikastuttivat analyysivaihetta. Analyysimenetelmänäni käytin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopettajat käsittivät empatian samoin kuten käsite alan teoreettisessa viitekehyksessä on ilmaistu. On kuitenkin todettava, että myötätunnon sekä empatian käsitteet saattoivat sekoittua toisiinsa, eikä eroa niiden välillä nähty monenkaan haastateltavan kohdalla. Kaikissa vastauksissa empatia ja myötätunto nähtiin suhteessa toisiin ihmisiin. Tämän tutkielmani tulokset osoittavat, että myötätunto ja empatia näkyvät arjessamme jatkuvasti. Myötätuntoa pystyy opettamaan ja oppimaan, me kykenemme kehittämään itseämme ja toisiamme empaattisempaan suuntaan. Haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että erityisesti musiikin oppiaineella on merkittävät puitteet juuri näiden tunnetaitojen opettamisessa. Kaikki informantit kokivat empatiataitojen merkityksen tärkeänä laajemminkin elämässä. Vastauksissa korostui empatiataitojen merkitys yhdessä toimimisen sekä hyvinvoinnin näkökulmasta.