Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen olivat yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen ja koulukiusaajana toimimiseen. Lisäksi selvitin, eroavatko tulokset oppilaan sukupuolen ja luokka-asteen suhteen. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rasi, Nea
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77375
_version_ 1826225778990252032
author Rasi, Nea
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rasi, Nea Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rasi, Nea Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rasi, Nea
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen olivat yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen ja koulukiusaajana toimimiseen. Lisäksi selvitin, eroavatko tulokset oppilaan sukupuolen ja luokka-asteen suhteen. Tutkimuksen aineisto oli koottu WHO-Koululaistutkimukseen vuonna 2014 osallistuneiden suomenkielisen perusopetuksen 5., 7. ja 9. luokan oppilaiden kyselyvastauksista (N=5925; tyttöjä 3011, poikia 2914). Kaikki tilastomatemaattiset analyysit (ristiintaulukoinnit sekä binääriset logistiset regressionanalyysit) suoritin käyttämällä IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Tulosten mukaan koulukiusatuksi joutumisen yleisyys vaihteli 18,8–36,3 prosentin ja koulukiusaajana toimimisen 11,7–31,9 prosentin välillä. Sekä koulukiusatuksi joutuminen että koulukiusaajana toimiminen oli yleisempää pojilla kuin tytöillä. Koulukiusatuksi joutumisen kokemuksia esiintyi enemmän 5. luokan oppilailla ja vähemmän 7.- ja 9. luokilla. Koulukiusaajana toimiminen oli puolestaan yleisintä 7. luokalla sekä tyttöjen että poikien joukossa. Liikunta-aktiivisuus oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen, mutta ei koulukiusaajana toimimiseen. Yleensä ne oppilaat, jotka liikkuivat vähemmän, kokivat kiusaamista enemmän verrattuna oppilaisiin, jotka liikkuivat useammin. Osaltaan myös liikuntasuositusten mukaisesti, ja niiden yli, liikkuvat kokivat enemmän kiusaamista. Tytöillä ja 9. luokan oppilailla urheiluseuratoiminta oli yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen; he, jotka osallistuivat urheiluseuran toimintaan, kokivat pienemmällä todennäköisyydellä koulukiusaamista. Koulukiusaaminen on yleinen ongelma kouluissa ja siksi sitä on tärkeää tutkia. Tämä pro gradu -tutkielman perusteella näyttäisi koulukiusatuksi joutumisen näkökulmasta siltä, että mahdollisesti ainakin kaikista vähiten liikkuvat oppilaat hyötyvät siitä, että heidän liikunta-aktiivisuutensa lisääntyisi. Samoin myös urheiluseuratoimintaan osallistuminen saattaisi ehkäistä koulukiusatuksi joutumista. The purpose of this master’s thesis was to examine the associations between physical activity, sport club participation and bullying in school. In addition, the purpose was to investigate if the results depended on students’ gender and grades. The data of the study was collected in the Finnish sample of The Health Behavior in School-aged Children study (HBSC) 2014. The sample used in this study included 5925 students (girls n= 3011, boys n= 2914) in three grades: 5, 7 and 9. The associations between physical activity, sport club participation and school bullying were examined with crosstabs and binary logistic regression analysis. IBM SPSS Statistics 26 -software was used for all the statistical analyzes. The results of this study showed that the prevalence of being school bullied ranged from 18,8 to 36,3 and bullying others from 11,7 to 31,9 percent. Boys were both bullied by other students and bullied other students more often than girls. 5th grade students reported a higher prevalence of being bullied compared to 7th and 9th grade students. Bullying others was more common among 7th grade students than 5th and 9th grades. There was a significant association between physical activity and school bullying. Physical activity was connected to being bullied at school but not to bullying others. Commonly, students who were less physically active were bullied more often at school compared to students who were more physically active. On the other hand, some of the analyses showed that also those students who adherence to physical activity recommendations had higher odds to been bullied at school. Sport club participation was associated with school bullying among girls and 9th grade students. Those girls and 9th grades who participated in sport clubs had lower odds to been bullied at school. School bullying is a common problem at schools and therefore it is important to get more information about school bullying. The present findings show that at least students who were least physically active could benefit from increasing physical activity because it might decrease the odds of been bullied at school. Also, sport club participation could prevent school bullying.
first_indexed 2021-08-17T20:03:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rasi, Nea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-17T05:58:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-17T05:58:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77375", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen olivat yhteydess\u00e4 koulukiusatuksi joutumiseen ja koulukiusaajana toimimiseen. Lis\u00e4ksi selvitin, eroavatko tulokset oppilaan sukupuolen ja luokka-asteen suhteen. Tutkimuksen aineisto oli koottu WHO-Koululaistutkimukseen vuonna 2014 osallistuneiden suomenkielisen perusopetuksen 5., 7. ja 9. luokan oppilaiden kyselyvastauksista (N=5925; tytt\u00f6j\u00e4 3011, poikia 2914). Kaikki tilastomatemaattiset analyysit (ristiintaulukoinnit sek\u00e4 bin\u00e4\u00e4riset logistiset regressionanalyysit) suoritin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Tulosten mukaan koulukiusatuksi joutumisen yleisyys vaihteli 18,8\u201336,3 prosentin ja koulukiusaajana toimimisen 11,7\u201331,9 prosentin v\u00e4lill\u00e4. Sek\u00e4 koulukiusatuksi joutuminen ett\u00e4 koulukiusaajana toimiminen oli yleisemp\u00e4\u00e4 pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Koulukiusatuksi joutumisen kokemuksia esiintyi enemm\u00e4n 5. luokan oppilailla ja v\u00e4hemm\u00e4n 7.- ja 9. luokilla. Koulukiusaajana toimiminen oli puolestaan yleisint\u00e4 7. luokalla sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien joukossa. Liikunta-aktiivisuus oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 koulukiusatuksi joutumiseen, mutta ei koulukiusaajana toimimiseen. Yleens\u00e4 ne oppilaat, jotka liikkuivat v\u00e4hemm\u00e4n, kokivat kiusaamista enemm\u00e4n verrattuna oppilaisiin, jotka liikkuivat useammin. Osaltaan my\u00f6s liikuntasuositusten mukaisesti, ja niiden yli, liikkuvat kokivat enemm\u00e4n kiusaamista. Tyt\u00f6ill\u00e4 ja 9. luokan oppilailla urheiluseuratoiminta oli yhteydess\u00e4 koulukiusatuksi joutumiseen; he, jotka osallistuivat urheiluseuran toimintaan, kokivat pienemm\u00e4ll\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isyydell\u00e4 koulukiusaamista. \nKoulukiusaaminen on yleinen ongelma kouluissa ja siksi sit\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia. T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielman perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi koulukiusatuksi joutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta silt\u00e4, ett\u00e4 mahdollisesti ainakin kaikista v\u00e4hiten liikkuvat oppilaat hy\u00f6tyv\u00e4t siit\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n liikunta-aktiivisuutensa lis\u00e4\u00e4ntyisi. Samoin my\u00f6s urheiluseuratoimintaan osallistuminen saattaisi ehk\u00e4ist\u00e4 koulukiusatuksi joutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master\u2019s thesis was to examine the associations between physical activity, sport club participation and bullying in school. In addition, the purpose was to investigate if the results depended on students\u2019 gender and grades. The data of the study was collected in the Finnish sample of The Health Behavior in School-aged Children study (HBSC) 2014. The sample used in this study included 5925 students (girls n= 3011, boys n= 2914) in three grades: 5, 7 and 9. The associations between physical activity, sport club participation and school bullying were examined with crosstabs and binary logistic regression analysis. IBM SPSS Statistics 26 -software was used for all the statistical analyzes. \nThe results of this study showed that the prevalence of being school bullied ranged from 18,8 to 36,3 and bullying others from 11,7 to 31,9 percent. Boys were both bullied by other students and bullied other students more often than girls. 5th grade students reported a higher prevalence of being bullied compared to 7th and 9th grade students. Bullying others was more common among 7th grade students than 5th and 9th grades. There was a significant association between physical activity and school bullying. Physical activity was connected to being bullied at school but not to bullying others. Commonly, students who were less physically active were bullied more often at school compared to students who were more physically active. On the other hand, some of the analyses showed that also those students who adherence to physical activity recommendations had higher odds to been bullied at school. Sport club participation was associated with school bullying among girls and 9th grade students. Those girls and 9th grades who participated in sport clubs had lower odds to been bullied at school. \nSchool bullying is a common problem at schools and therefore it is important to get more information about school bullying. The present findings show that at least students who were least physically active could benefit from increasing physical activity because it might decrease the odds of been bullied at school. Also, sport club participation could prevent school bullying.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-17T05:58:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-17T05:58:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluseuratoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WHO-Koululaistutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108174538", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77375
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2bccdbca-ad2d-4c2b-bf0f-eb1515eff163\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108174538.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rasi, Nea Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla liikunta-aktiivisuus urheiluseuratoiminta WHO-Koululaistutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus
title Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
title_full Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
title_fullStr Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
title_full_unstemmed Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
title_short Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
title_sort liikunta aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5 7 ja 9 luokan oppilailla
title_txtP Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
topic liikunta-aktiivisuus urheiluseuratoiminta WHO-Koululaistutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education WHO-Koululaistutkimus fyysinen aktiivisuus koulukiusaaminen liikunta liikunta-aktiivisuus urheiluseuratoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77375 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108174538
work_keys_str_mv AT rasinea liikuntaaktiivisuudenjaurheiluseuratoimintaanosallistumisenyhteyskoulukiusaamiseen57ja9l