Yhteenveto: | Ulkoinen linkitys on ulkoisen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jolla on vaikutusta verkkotunnuksen menestykseen Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi eli SEO jaetaan tyypillisesti sisäiseen ja ulkoiseen optimointiin, joista ulkoinen linkitys edustaa jälkimmäistä. Ulkoisen linkityksen vaikutusten tarkka analysointi vaatii linkin anatomian eli teknisen rakenteen tuntemista. Rakenteen hahmottamisen myötä linkin toiminta kahden verkkotunnuksen välillä on helpompi ymmärtää, kuten myös ulkoisen linkityksen käytännön toteutus eli linkkien rakentaminen. Googlen algoritmihistorian läpikäyminen on tarkasteltaessa ulkoisen linkityksen vaikutuksia nykypäivän näkökulmasta. Näin pystytään myös tekemään tarkka havainto siitä, miten Googlen sivuja arvosteleva PageRank-algoritmi toimii tänä päivänä. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää millä eri tavoin ulkoinen linkitys vaikuttaa verkkotunnuksen menestykseen hakukonetulokissa. Tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineistona käytetään kattavasti alan tieteellistä julkaisuja ja muuta kirjallisuutta. Akateemisessa lähdekirjallisuudessa painotetaan uusimpia julkaisuja, joita alan asiantuntijasivustot täydentävät. Ulkoisen linkityksen vaikutukset on sidottu vahvasti seuraaviin asioihin: minkälainen on inbound-linkin rakenne, minkälaisesta kontekstista linkki on peräisin ja mitä keinoja linkin hankintaan on käytetty. Ulkoisen linkityksen hankinta on tiiviisti yhteydessä SEO:n toteutusmoraaliin, joka jakautuu Googlen ohjeistuksen mukaiseen oikeaoppiseen ja manipulatiiviseen toimintaan. Mikäli verkkotunnukseen kohdistuu negatiivinen vaikutus, on se mahdollinen seuraus hakukoneen sääntöjen vastaisesta toiminnasta.
External linking is a field of search engine optimization (SEO), which impacts a domain’s success in Google’s search result pages. Search engine optimization is typically divided into on-page and off-page optimization, of which external linking represents the latter. Accurate analysis of the effects of external linking cause requires knowledge of the anatomy and technical structure of the link. By knowing the structure of the hyperlink, the connection of two domains is easier to understand. Knowing Google’s algorithm history is for understanding the effects of external linking, from today’s perspective. This also enables accurate observations of how the Google PageRank algorithm works today. The purpose of this study is to find out the different ways in which external linking affects the success of a domain in search engine result pages (SERP). The research is implemented as a descriptive literature review, in which scientific publications within and outside the field of SEO are used as source material. The academic literature is focused on the latest publications, which are supplemented by expert sites in the SEO field. The effects of external linking are strongly tied to the following factors: the structure of the inbound link, the context of the source of the link, and the means by which the backlink was obtained. Acquisition of external linking is closely related to the implementation ethics of SEO, which are divided into legal and manipulative activities, in accordance with Google's guidelines. If a domain is negatively impacted, it is typical result of illegal search engine activity.
|