Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys

Koulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju-Heikkilä, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77296
_version_ 1826225710012825600
author Harju-Heikkilä, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju-Heikkilä, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju-Heikkilä, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju-Heikkilä, Laura
datasource_str_mv jyx
description Koulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajilta ja vertaisilta saatu sosiaalinen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen 7. luokalla ja toisen asteen 1. opiskeluvuonna ja onko yhteys erilainen riippuen oppilaan koulumenestyksestä. Sukupuolen ja sosioekonomisen taustan vaikutus kontrolloitiin analyyseissa. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto (7. luokalla N = 1109, toisen asteen 1. opiskeluvuonna N = 879) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushankkeiden vuosien 2014 ja 2017 aikana kyselylomakkein kerättyjä aineistoja. Tiedot tutkittavien koulumenestyksestä saatiin koulun rekisteritiedoista. Aineisto analysoitiin kahdella binaarisella logistisella regressioanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opettajilta saatu sosiaalinen tuki oli yhteydessä koulupinnaamiseen sekä 7. luokalla että toisen asteen 1. opiskeluvuonna. Mitä enemmän oppilaat saivat sosiaalista tukea opettajilta, sitä pienempi heidän koulupinnaamisriskinsä oli. Vertaisilta saatu sosiaalinen tuki ei ollut yhteydessä koulupinnaamiseen eikä sosiaalisen tuen ja koulupinnaamisen välinen suhde ollut erilainen oppilaan koulumenestyksestä riippuen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella etenkin opettajilta saatavan sosiaalisen tuen merkitys tulee ottaa huomioon koulupinnaamista ennaltaehkäisevien toimintatapojen kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju-Heikkil\u00e4, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-09T04:28:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-09T04:28:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulupinnaaminen on yhteydess\u00e4 yksil\u00f6n ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen ja ty\u00f6tt\u00f6myyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehk\u00e4isemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydess\u00e4 olevista tekij\u00f6ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajilta ja vertaisilta saatu sosiaalinen tuki on yhteydess\u00e4 koulupinnaamiseen 7. luokalla ja toisen asteen 1. opiskeluvuonna ja onko yhteys erilainen riippuen oppilaan koulumenestyksest\u00e4. Sukupuolen ja sosioekonomisen taustan vaikutus kontrolloitiin analyyseissa. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto (7. luokalla N = 1109, toisen asteen 1. opiskeluvuonna N = 879) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushankkeiden vuosien 2014 ja 2017 aikana kyselylomakkein ker\u00e4ttyj\u00e4 aineistoja. Tiedot tutkittavien koulumenestyksest\u00e4 saatiin koulun rekisteritiedoista. Aineisto analysoitiin kahdella binaarisella logistisella regressioanalyysilla. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajilta saatu sosiaalinen tuki oli yhteydess\u00e4 koulupinnaamiseen sek\u00e4 7. luokalla ett\u00e4 toisen asteen 1. opiskeluvuonna. Mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilaat saivat sosiaalista tukea opettajilta, sit\u00e4 pienempi heid\u00e4n koulupinnaamisriskins\u00e4 oli. Vertaisilta saatu sosiaalinen tuki ei ollut yhteydess\u00e4 koulupinnaamiseen eik\u00e4 sosiaalisen tuen ja koulupinnaamisen v\u00e4linen suhde ollut erilainen oppilaan koulumenestyksest\u00e4 riippuen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella etenkin opettajilta saatavan sosiaalisen tuen merkitys tulee ottaa huomioon koulupinnaamista ennaltaehk\u00e4isevien toimintatapojen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-09T04:28:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-09T04:28:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupinnaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toinen aste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulupinnaaminen yl\u00e4koulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sek\u00e4 koulumenestyksen merkitys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108094463", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pinnaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77296
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e247b4b-c91f-4a5d-9699-7d24a9bdfd70\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108094463.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju-Heikkilä, Laura Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys koulupinnaaminen toinen aste Erityispedagogiikka Special Education 101 pinnaus opintomenestys yläkoulu sosiaalinen tuki
title Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_full Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_fullStr Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_full_unstemmed Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_short Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella
title_sort koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_sub opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
title_txtP Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
topic koulupinnaaminen toinen aste Erityispedagogiikka Special Education 101 pinnaus opintomenestys yläkoulu sosiaalinen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulupinnaaminen opintomenestys pinnaus sosiaalinen tuki toinen aste yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77296 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108094463
work_keys_str_mv AT harjuheikkilälaura koulupinnaaminenyläkoulussajatoisellaasteellaopettajiltajavertaisiltasaadunso