”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa

Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja toisen luoka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Marita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77277
_version_ 1826225682854707200
author Mustonen, Marita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mustonen, Marita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mustonen, Marita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mustonen, Marita
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitkä asiat edistävät ja ehkäiset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka pystytään lisäämään esioppilaan osallisuutta alkuluokassa. Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin kesän 2020 aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita. Tutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen hoitajia, jotka työskentelevät alkuluokassa. Käytän tutkimuksessani nimikettä varhaiskasvatushenkilöstö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehittämiselle, jonka avulla mahdollistuisi yhteinen ymmärrys osallisuudesta ja miten sitä pystytään lisäämään alkuluokkaympäristössä. Tutkimus toi näkyväksi osallisuutta edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä, joiden avulla on hyvä lähteä rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkapäivän rakenteen ja opetussisältöjen uudelleen tarkastelulla ja kehittämisellä yhdessä lasten kanssa lisäisi koko yhteisön osallisuutta.
first_indexed 2021-08-04T20:02:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Marita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-04T06:24:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-04T06:24:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77277", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 alkuluokan\nvarhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n k\u00e4sityksi\u00e4 osallisuudesta. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen\nkontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sek\u00e4 ensimm\u00e4isen ja\ntoisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitk\u00e4 asiat\nedist\u00e4v\u00e4t ja ehk\u00e4iset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lis\u00e4ksi tavoitteena\noli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja, kuinka pystyt\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n esioppilaan osallisuutta\nalkuluokassa.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin laadullisin tutkimusmenetelmin kes\u00e4n 2020 aikana.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita.\nTutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen\nhoitajia, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t alkuluokassa. K\u00e4yt\u00e4n tutkimuksessani nimikett\u00e4\nvarhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, joka\nsis\u00e4lsi avoimia kysymyksi\u00e4. Tutkimusaineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6 kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehitt\u00e4miselle, jonka avulla\nmahdollistuisi yhteinen ymm\u00e4rrys osallisuudesta ja miten sit\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n\nlis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n alkuluokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toi n\u00e4kyv\u00e4ksi osallisuutta\nedist\u00e4vi\u00e4 ja ehk\u00e4isevi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joiden avulla on hyv\u00e4 l\u00e4hte\u00e4 rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkap\u00e4iv\u00e4n rakenteen ja opetussis\u00e4lt\u00f6jen uudelleen tarkastelulla ja kehitt\u00e4misell\u00e4 yhdess\u00e4 lasten kanssa lis\u00e4isi koko yhteis\u00f6n osallisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-04T06:24:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-04T06:24:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esioppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOsallisuus ei ole toiveiden t\u00e4ytt\u00e4miskaivo \u201d : varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4kemyksi\u00e4 esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108044445", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77277
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Marita ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa esioppilas alkuluokka varhaiskasvatuksen henkilöstö Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus esiopetus osallisuus alkuopetus
title ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_full ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_fullStr ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_full_unstemmed ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_short ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ”
title_sort osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_sub varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
title_txtP ”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
topic esioppilas alkuluokka varhaiskasvatuksen henkilöstö Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus esiopetus osallisuus alkuopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuluokka alkuopetus esiopetus esioppilas osallisuus varhaiskasvatuksen henkilöstö varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77277 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108044445
work_keys_str_mv AT mustonenmarita osallisuuseioletoiveidentäyttämiskaivovarhaiskasvatushenkilöstönnäkemyksiäesioppi