Summary: | Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan
varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen
kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja
toisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitkä asiat
edistävät ja ehkäiset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lisäksi tavoitteena
oli löytää keinoja, kuinka pystytään lisäämään esioppilaan osallisuutta
alkuluokassa.
Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin kesän 2020 aikana.
Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita.
Tutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen
hoitajia, jotka työskentelevät alkuluokassa. Käytän tutkimuksessani nimikettä
varhaiskasvatushenkilöstö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka
sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehittämiselle, jonka avulla
mahdollistuisi yhteinen ymmärrys osallisuudesta ja miten sitä pystytään
lisäämään alkuluokkaympäristössä. Tutkimus toi näkyväksi osallisuutta
edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä, joiden avulla on hyvä lähteä rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkapäivän rakenteen ja opetussisältöjen uudelleen tarkastelulla ja kehittämisellä yhdessä lasten kanssa lisäisi koko yhteisön osallisuutta.
|