”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa

Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja toisen luoka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Marita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77277
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitkä asiat edistävät ja ehkäiset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka pystytään lisäämään esioppilaan osallisuutta alkuluokassa. Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin kesän 2020 aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita. Tutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen hoitajia, jotka työskentelevät alkuluokassa. Käytän tutkimuksessani nimikettä varhaiskasvatushenkilöstö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehittämiselle, jonka avulla mahdollistuisi yhteinen ymmärrys osallisuudesta ja miten sitä pystytään lisäämään alkuluokkaympäristössä. Tutkimus toi näkyväksi osallisuutta edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä, joiden avulla on hyvä lähteä rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkapäivän rakenteen ja opetussisältöjen uudelleen tarkastelulla ja kehittämisellä yhdessä lasten kanssa lisäisi koko yhteisön osallisuutta.