Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena ja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian pääaineopiskelijoiden sekä suomalaisten aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä vetysidoksista heidän opetustilanteessa täyttämiensä lomakkeiden pohjalta. Op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilkkilä, Miikka
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77263
_version_ 1826225721885851648
author Kilkkilä, Miikka
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilkkilä, Miikka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilkkilä, Miikka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilkkilä, Miikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena ja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian pääaineopiskelijoiden sekä suomalaisten aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä vetysidoksista heidän opetustilanteessa täyttämiensä lomakkeiden pohjalta. Opetustilanne rakentui ohjaavan lomakkeen pohjalle ja opiskelijat vastasivat lomakkeessa esitettyihin tehtäviin itsenäisesti. Lomake sisälsi tehtäviä, joissa opiskelijoita pyydettiin piirtämään kahdesta vesimolekyylistä muodostuvan vesidimeerikompleksin rakenne sekä sarjakuva sen muodostumisesta. Opiskelijat lis äksi tuottivat ChemSense-ohjelmalla pysäytyskuva-animaation samasta tilanteesta sekä katsoivat laskennallisen kemian avulla Spartan-ohjelmalla tuotetun visualisaation vesidimerikompleksin energiasta molekyylien erkaantuessa toisistaan. Visualisaation jälkeen opiskelijat piirsivät uuden sarjakuvan kompleksin muodostumisesta. Opiskelijoita pyydettiin selittämään tuotoksiaan sekä vertaamaan sarjakuviaan toisiinsa sekä tuottamaansa animaatiota katsomaansa visualisaatioon. Tutkimusta ohjasi kolme tutkimuskysymystä: - Millaisia käsityksiä puolalaisilla opiskelijoilla on vetysidoksesta? - Millaisia eroja suomalaisten opettajaopiskelijoiden ja puolalaisten pääaineopiskelijoiden välillä on? - Voidaanko teknologia-avusteisella opetustilanteella vetysidoksesta osallistaa opiskelijoita? Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla puolalaisilla opiskelijoilla oli lähtötilanteessa käsitys vetysidoksesta molekyylien välisenä vuorovaikutuksena, mutta opiskelijoiden kuvauksista kävi ilmi myös erilaisia virhekäsityksiä. Opiskelijat kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltua vesidimeeriä tasomaisena rakenteena ja vetysidosta vesimolekyylien välillä epälineaarisena. Tutkimuksessa havaittiin aineenopettajaopiskelijoiden muodostavan heterogeenisemmän populaation, joka käytti lähtötilanteessa merkittävästi erilaisia malleja dimeerin kuvaamiseen verrattuna homogeenisempiin puolalaisiin pääaineopiskelijoihin. Puolalaisissa oli enemmän hajontaa suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin myös opetustilanteessa tapahtuneen oppimista. Opiskelijoiden esittämät virhekäsitykset vähenivät lomakkeen loppua ja alkua vertailtaessa. Lomakkeen ympärille rakentunut opetustilanne vaikutti osallistavan opiskelijoita moniulotteisesti.
first_indexed 2021-08-03T20:04:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilkkil\u00e4, Miikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-03T06:50:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-03T06:50:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena\nja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden sek\u00e4 suomalaisten\naineenopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 vetysidoksista heid\u00e4n opetustilanteessa\nt\u00e4ytt\u00e4miens\u00e4 lomakkeiden pohjalta. Opetustilanne rakentui ohjaavan lomakkeen pohjalle\nja opiskelijat vastasivat lomakkeessa esitettyihin teht\u00e4viin itsen\u00e4isesti. Lomake sis\u00e4lsi\nteht\u00e4vi\u00e4, joissa opiskelijoita pyydettiin piirt\u00e4m\u00e4\u00e4n kahdesta vesimolekyylist\u00e4 muodostuvan\nvesidimeerikompleksin rakenne sek\u00e4 sarjakuva sen muodostumisesta. Opiskelijat lis\n\u00e4ksi tuottivat ChemSense-ohjelmalla pys\u00e4ytyskuva-animaation samasta tilanteesta sek\u00e4\nkatsoivat laskennallisen kemian avulla Spartan-ohjelmalla tuotetun visualisaation vesidimerikompleksin\nenergiasta molekyylien erkaantuessa toisistaan. Visualisaation j\u00e4lkeen\nopiskelijat piirsiv\u00e4t uuden sarjakuvan kompleksin muodostumisesta. Opiskelijoita pyydettiin\nselitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tuotoksiaan sek\u00e4 vertaamaan sarjakuviaan toisiinsa sek\u00e4 tuottamaansa\nanimaatiota katsomaansa visualisaatioon.\nTutkimusta ohjasi kolme tutkimuskysymyst\u00e4:\n- Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 puolalaisilla opiskelijoilla on vetysidoksesta?\n- Millaisia eroja suomalaisten opettajaopiskelijoiden ja puolalaisten p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden\nv\u00e4lill\u00e4 on?\n- Voidaanko teknologia-avusteisella opetustilanteella vetysidoksesta osallistaa opiskelijoita?\nKaikilla tutkimukseen osallistuneilla puolalaisilla opiskelijoilla oli l\u00e4ht\u00f6tilanteessa k\u00e4sitys\nvetysidoksesta molekyylien v\u00e4lisen\u00e4 vuorovaikutuksena, mutta opiskelijoiden kuvauksista\nk\u00e4vi ilmi my\u00f6s erilaisia virhek\u00e4sityksi\u00e4. Opiskelijat kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltua\nvesidimeeri\u00e4 tasomaisena rakenteena ja vetysidosta vesimolekyylien v\u00e4lill\u00e4 ep\u00e4lineaarisena.\nTutkimuksessa havaittiin aineenopettajaopiskelijoiden muodostavan heterogeenisemm\u00e4n populaation, joka k\u00e4ytti l\u00e4ht\u00f6tilanteessa merkitt\u00e4v\u00e4sti erilaisia malleja dimeerin kuvaamiseen\nverrattuna homogeenisempiin puolalaisiin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoihin. Puolalaisissa\noli enemm\u00e4n hajontaa suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin\nmy\u00f6s opetustilanteessa tapahtuneen oppimista. Opiskelijoiden esitt\u00e4m\u00e4t virhek\u00e4sitykset\nv\u00e4heniv\u00e4t lomakkeen loppua ja alkua vertailtaessa. Lomakkeen ymp\u00e4rille rakentunut opetustilanne\nvaikutti osallistavan opiskelijoita moniulotteisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-03T06:50:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-03T06:50:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108034431", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vetysidokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "animaatioelokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "animaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sarjakuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "molekyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mallit (mallintaminen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77263
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/377f03b5-110f-49e8-a8f0-416f726bc968\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108034431.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilkkilä, Miikka Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opiskelijat vetysidokset kemia animaatioelokuvat animaatio sarjakuvat molekyylit mallit (mallintaminen)
title Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_full Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_fullStr Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_full_unstemmed Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_short Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_sort teknologia avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
title_txtP Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opiskelijat vetysidokset kemia animaatioelokuvat animaatio sarjakuvat molekyylit mallit (mallintaminen)
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry animaatio animaatioelokuvat kemia mallit (mallintaminen) molekyylit opiskelijat sarjakuvat vetysidokset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77263 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108034431
work_keys_str_mv AT kilkkilämiikka teknologiaavusteinentapaustutkimusosallistavastaopetuksesta